Sziasztok!
Nem "baj" ha van mar ilyen topik - lenne bar több...:)
A topiknyito gondolom az AMORC-ra gondol. Annal van egy "melyrehatobb
rozsakeresztes" közösseg is...
Nagyon helyesen irtatok, hogy van a filozofia, es van a "tudatos megvalositas", meg hogy minden vallasnak megvannak az ezoterikus (belsö) iranyzataik.
Erröl magam is szeretek irni :)
A miszterium-vallasok nagyon izgalmas kerdes:
azok is belsö-vallasoknak tekinthetök. Mi ez a "belsö" dolog? Irtatok itt a "beavatasrol" is. Nezzük mit ert Rene Guenon a beavatas alatt. (Ö a tradicionalistak vezeralakja: hozza hasonlo "felvilagosult" szerzök meg: Massimo Scaligero, Julis Evola.)
Emlekezetböl irom, mert ez a Guenon-könyv mar nincs meg nekem (Megjegyzesek a beavatasrol). Röviden: Guenon fontosnak tartja, hogy megmutassa:
jelenlegi formajukban a vallasok sokat veszitettek valamikori "eredeti" spiritualis
töltesükböl. Az "erö", amitöl igazan vallasok voltak elveszett, helyükre ritule,
formalitas, szokasok, teologia, dogmatika lepett. Ez a tendencia keletre, nyugatra egyarant igaz, keleten sem allt meg az idö! :)
Emlekezzünk a vallas szo jelentesere: a religo a religare, (latin: ujraegyesülni) szobol szarmazik. Tehat lathato milyen komoly feladatot ertettek egykoron vallas alatt! Guenon szerint ezek a mai "külsö" vallasok az embert igazabol nem akarjak "megvaltoztatni": ugyanabban az allapotaban tartjak, latjak, mint amilyen.
Abban az alapotaban igernek neki "mennyorszagot", stb. amiben van...
Ez a lenyeges különbseg a belsö-vallasossag eseten: ahol a vallast igazi ertelmeben "gyakoroljak" (religare:ujraegyesülni), ott hogyan is tekithetnenek el az ember megtisztitasatol, ALAPVETÖ MEGVALTOZTATASATOL!
Ezert szükseges a "beavatas", s itt tekintsünk el a szora rakodott negativ, misztikus jelentesektöl. A beavatas szo latinul is, es az indo-europai nyelveken is
azt jelenti: bevonodas valamibe.
A miszterium-vallasok kapcsan tehat a beavatas a miszteriumokba valo bevonodast jelenti. Amitöl valoban MAS, TÖBB leszek, mint azelött voltam! Ami több, mint szent-szövegek olvasasa, külsö tanulmanyok folytatasa (dogmatika, teologia).
Miszterium (rejtely)-vallasok voltak a törtenem folyaman pl. a görög beavatasi iskolak, (Delphoi), vagy a nalunk, Pannoniaban is letezett Mithrasz-kultusz.
A rozsakeresztes miszteriumokba valo beavatast is ilyen ertelemben kell latnunk.
Azonban azok közepkori hagyomanyait nem eleg csak ujraolvasni.
Mint belsö, "megelendö" utat jarni kell! A gazdag hermetikus-gnosztikus szellemi aramlatba illeszkedö rozsakeresztes ut semmiben sem különbözik a belsö-vallasok,
miszterium-iskolak utjatol. Mas idök, mas elnevezes, mas iranyzatok.
De a forman tul a LENYEG, a gnozis, a megszabadito tudas minden korban ugyanazt jelentette: felebreszteni a minden ember melyen szunnyado istenit. Hisz: "Isten orszaga mibennünk van." (Majd kifejtünk mindent.) Üdv!