A mellékvonali bevételnövelés, költségcsökkentés széles tárházáról szeretnék ízelítőt adni. Szívesen várom a reagálásokat, gondolom taxxx és a többi buszgyárrészvényes haverja most megbotránkozik, de nem ez a célom, hanem építő jellegű javaslatok nyújtása.
1./ Forgalomirányítási költségek csökkentése: alapelv, hogy a csekény vonatsűrűség és a kis fékút megenged bizonyos egyszerűsítéseket.
a./ MERÁFI. Nem ragozom, szakmabeliek tudják, miről van szó.
b./ MEFI. Ezt sem kell bemutatni.
c./ Egyéb rádiós forgalomirányítás: a vonalon (vagy hálózaton) egyetlen forgalmi szolgálattevő van, és vonatrádió útján tartja a kapcsolatot a mozdonyvezetőkkel. Rendkívül rugalmas megoldás. A MÁV a keskenynyomközű vonalain alkalmazza.
d./ Állomási személyzet nélküli vonattalálkozás meglévő berendezéssel: a váltókezelést és a vonatjelentést a jegyvizsgálók (esetleg a mozdonyvezetők) végzik. Nagy az időigénye. Törökfái állomáson alkalmazzák.
e./ Egyszerű rugós váltós vonattalálkozás: megtakaríthatók a váltókezelők. Ha egy állomáson két váltókezelő takarítható meg, a beruházás megtérülési ideje 2 év. A rugós váltó előnye, hogy az ún. keresztezési időköz nullára csökken.
f./ A forgalomirányítás mellőzése. Alapelv, hogy ha egy elzárt vonalszakaszon (vagy hálózaton) csak egyetlen vonat tartózkodhat, nincs szükség forgalomirányításra. Ez a módszer jól alkalmazható lenne rövid szárnyvonalakra (Murony-Békés, Kisszénás-Kondoros).
2./ Jegykiadási költségek csökkentése. Alapprobléma, hogy az utas a menetjegyet az állomáson vásárolja, melyet a vonaton kezelnek. Ez a rendszer nagy utasáramlatoknál kitűnő, kisebb forgalom esetén viszont drága és nehézkes. Megoldások lehetnek:
a./ A motorkocsivezető adja a jegyet, mint az autóbuszon. Előnye: olcsó. Hátránya: csak szóló motorkocsinál alkalmatható.
b./ A jegyvizsgáló adja a jegyet (állomáson is!). Költségesebb, viszont nagyobb vonatnál is alkalmatható.
c./ Az utas az előreváltott jegyét a vonaton érvényesíti. Menetjegyet a környékbeli üzletekben, trafikban, postán stb lehet vásárolni. (ilyen rendszer már régóta működik 1-2 vonalon az országban).
z./ A jegykiadási költségek csökkenthetők, ha a menetjegyen fizetett hirdetés (reklám) van. Már az is eredmény, ha ez a nyomdai költséget fedezi.
3./ A vasúti dolgozók részére motivációs rendszer létrehozása. A fizetés a forgalom nagyságától függjön. Ezenkívül a mozdonyvezetőket üzemanyag-megtakarításra, forgalmi dolgozókat a menetrendszerűségre is lehetne ösztönözni.
4./ Önkormányzati segítség igénybevétele. Sajnos nagyon korlátozott mértékű segítséget tudnak nyújtani, pl: állomások, megállók környékének rendben tartása, közműdíjakhoz hozzájárulás, helyi adó elengedése stb. Bár ez is több a semminél, azonban a vasút versenyképességét és életképességét jelentősen nem növeli.
5./ Cégimázs kialakítása a mellékvonalakon is. A MÁV az IC-kkel kapcsolatban bebizonyította, hogy képes cégimázst kialakítani. A mellékvonalakkal kapcsolatban hirdetni kellene, hogy a vasút a helyi lakosság szolgálatábanés a természet védelmében működik.
6./ Feltételes megállóhelyek és állomások. Azaz: a vonat csak akkor álljon meg, ha van a megállóban v. állomáson fel- v. leszálló utas. Műszaki megoldásként mintául az autóbuszok szolgálhatnak (leszállásjelző nyomógomb). A leszállásjelző kis megtérülési idejű berendezés. A felszálló utasok érzékelése a kis fékút miatt megoldott.
7./ Megállóhelyek áthelyezése. A magyar vasutak ztaslétszáma elsősorban azért alacsony, mert az állomás (megálló) nehezen elérhető helyen (a településtől távol, v. annak peremén) található. Sok esetben a vonat elhalad a település mellett és csak távolabb, az állomáson áll meg. Ilyen esetekben a peront át kell telepíteni az új megállási helyre, az állomáson a személyszállító vonatok áthaladhatnak. A kisebb rágyaloglási távolság miatt a szolgáltatásminőség növekszik, utasszámnövekedés lesz az eredmény.
8. Rakodóhyelyek áthelyezése. Költséges dolog, mert a váltókat és a vágányhálózatot is át kell helyezni. De bizonyos esetekben megéri, mert a szolgáltatás elérhetősége javul és újabb ügyfelek szerezhetők.
Folytatás következik, mert a listám végén az utolsó sorszám az 58-as!!!