hmsoft Creative Commons License 2006.07.16 0 0 13523
Szerintem nézzük az egyéni közlekedés felől. Mint ahogy már jó sokszor kilyukadtunk ide, az egyéni közlekedésben az a fantasztikus, hogy a közösséginél sokkal-sokkal több alkalmat ad arra, hogy emberek egymásnak szolgáltatást nyújtsanak. (Autószalon, autószervíz, benzinkút (plusz egyéb szolgáltatások), reklámcégek, útmenti éttermek-vendéglők-büfék, és sorolható még igen sokáig.) A sokkal-sokkal több szolgáltatási alkalom egyfelől gazdaságot élénkít, másfelől sokkal-sokkal több adó/járulékszedési alkalmat nyújt az egyes államoknak.

Természetesen a közösségi közlekedésbe is bele lehetne vinni egy csomó szolgáltatásnyújtási alkalmat, de az egyéni közlekedés során igénybevettek valahogy természetesebbnek, hihetőbbnek tűnnek. Az emberek elfogadják, hogy ezek vannak, és igénybe is veszik őket. Ezzel szemben a közösségi közlekedés legfeljebb ott és addig a mértékig elfogadható, ahol és amíg az egyéni közlekedés "ára" túl nehezen csomagolható bele a mindennapok megszokott rendjébe.

Ezek után a polgár mit is szól az ilyen mondatokhoz, hogy:
"Eddig a vasút saját magát tette versenyképtelenné, a Volán összeszedte a mások által kikapart gesztenyét."
Azt, hogy saját magammal sakkozni éppenséggel érdekes, na de még fizessem is az összes bábut? Vagyis: versenyezzen a MÁV meg a Volán ahogy akar, de lehetőleg a saját pénzükből.

Lehet ezt "liberalista gondolkodásnak" vagy mifenének nevezni, na de ha ez a kifejezés azt jelentené, hogy az állami szerepvállalás radikálisan szoruljon vissza valami minimál-határok mögé, hát akkor egyáltalán nem liberalizmus. Hiszen az egyéni közlekedés során megjelenő, lefölözhető pénzek egész jól tömik az állami zsebeket. Azokat, amelyek a hagyományos zsebtömő eszközöket - pl. hódító háború, vagy a nyersanyag-kitermelésbe való, ilyen-olyan mértékű beavatkozás - nélkülözni kénytelenek.

Szóval: a közösségi közlekedés az állami szerepvállalást konzerválja, tehát "pfúj". Az egyéni közlekedés az állami zsebeket tömi, tehát megintcsak az államot konzerválja, tehát szintén "pfúj". Lát valaki valami harmadikat? ;)

hm