Már sokadszor olvasom a mellékvonalak melletti érvként a buszok zsúfoltságát:
"Tényleg busszal elszállítható minden utas? Nekem ugyanis az a tapasztalatom, hogy mint a heringek szoronganak az utasok, főleg amikor az egyetemisták, főiskolások utaznak vissza."
Ma Veszprém - Veszprémvarsány között napi 11-12 buszjárat pár van. Ha ennyi kevés, akkor kell mondjuk 15 járatpár. Péntek-vasárnap akár több is. Amennyi utas ma hering módjára felfér 12 buszra, az kényelmesen elfér mondjuk 20 buszon. Még az is csak alig sűrűbb mint átlagosan óránkénti közlekedés!
Most tényleg, de komolyan, ez már akkora utasmennyiség, hogy ide vonat kell, ez már nem szállítható el busszal? Ugyan már.
Félreértés ne essék, nekem is szívem csücske a 11-es vonal, és szerintem is fenn kellene tartani rajta a forgalmat (nyári hétvégeken akár külön tarifával), de a legkevésbé sem azért, mert az utasforgalom valamennyire is indokolná (*), hanem azért, mert ez a vonal különlegessége, hazánban egyedi hegyvidéki jellege, látványa miatt érték, amit nem szabadna veszni hagyni. Én (kisebb fenntartásokkal, amit a nagytopicban írtam) lényegében elfogadom a vonalbezárásokat, de annyira nem vagyunk szegények, hogy 1-2 igazán szép vonalon azok különlegessége miatt ne tudnánk megengedni a vonatozgatást.
Ha valaki azt mondja, hogy ez nem gazdasági kategória, nem racionális érv, annak azt mondom, hogy ez olyan valami, mint a műemlék épületek. A tulajdonosnak a fenntartásuk, felújításuk anyagilag nem éri meg, de a műemléki védettség miatt mégis meg fenn kell tartaniuk. Ha a Budapest, Erzsébet-téri volt autóbuszpályaudvar mára már érdemi funkcióját vesztett épülete lehet azért műemlék, mert a buszok tetjére a csomagok felrakása céljából a peronok fölé épített csomagszállító járda olyan különleges találmány, akkor ez a vasútvonal is lehetne az. Valószínűleg persze ennek nincs meg a jogi lehetősége, nem is konkréten a jogi védettséget akarom elsősorban (bár az sem lenne rossz), csak a hasonlóság miatt írtam azt.
Siránkozás és szitkozódás helyett nem az lenne most a feladat, hogy összefogjanak a vasútbarátok, lelkes vasutasok az érintett településekkel, megyével, régióval, idegenforgalmi szervezetekkel, turista szervezetekkel, szállásadókkal annak érdekében, hogy megkeressék a vonal turisztikai célú hasznosításának lehetőségeit, mondjuk egy erre a célra létrehozott egyesület, alapítvány formájában. Mondjuk valahogy úgy, ahogy a kemencei kisvasutat üzemeltetik. Persze ami ott megy kicsiben, az itt nagyban azért feltehetőleg nem menne, valami állami költségvállalás valószínüleg kellene, de egy ilyen szervezett akciónak talán lenne esélye.
Erre persze lehet azt mondani, hogy akkor nosza, kezdjek hozzá, de szerintem itt vannak olyanok, akik nálam sokkal-sokkal jobban szívükön viselik e vonal sorsát.
(*): Pár éve július eleji munkanap láttam a 8 óra körül Veszprémből induló vonatot, végigutaztam a 16 óra körül Veszprémből indulóval, látva szembe vonatot két helyen. A 4 vonatban voltak összesen annyian, hogy egyetlen szóló Bz-t félig sem töltöttek volna meg! Tudom, egy mérés nem mérés, de mondjuk tízszer vagy hússzor ennyi biztos nincs máskor sem (esetleg kirándulócsoportokkal), és egy vasútvonalnak még az is kicsi forgalomnak számítana.