gramercy Creative Commons License 2006.07.05 0 0 12801
azért a "komcsizás" elött gondolkodni is kéne egyeseknek

nem mintha a dologot nem szakmai oldalról kellene vitatni, de ha már politika, legyen: tökés gazdaságban "komcsizással" saját magadat járatod le

--

nade, vissza a témához

kicsit komplikáltabb a dolog mint "a rohadt gonosz tökés-kommunista" el akarja pusztítani az országot..

érdekes hogy egyeseknek nem tünik fel, hogy ezek a vonalak a máv bevételének 1 %-át, utasforgalmának 2 %-át adják, ugyanakkor a pálya 12,2 %-a, hmm, azért el kéne gondolkodni nemde? no teherforgalom, kivéve az dorog-komárom (cementgyár, suzuki, papírgyár stb.)

nyilván van valamennyi ráhordó szerepük ezeknek, de a legtöbbjének tényleg nincs, megoldják azt a buszok meg az autók; föleg ha sikerül megoldani a fordák, menetrendek összehangolását

és itt jön be az amit a kóka mondott és többeknek csak elsiklott a füle mögött: iszonyatos párhuzamos kapacitás épült ki a volán társaságoknál, ma már gyakrabban járnak buszok és értelemszerüen több települést is érintenek, és ha egy bz-vel veted össze a kapcitástra se lehet gond...


félreértés ne essék, számomra is kedves néhány vonal, amit én szvsz. megtartanék. melyek ezek? például a bükk vagy a balaton térségében, turizmus stb. stb. stb.
de ezeket meg pont ezért nem tartanám állami kézben, magántulajdonosnak, az majd odafigyel a költségekre és a minöségre

nade, vissza a volánokhoz. ma van 22 (?) volán az országban. mind állami cég, rengeteg párhuzamos kapacitás, a felelösség teljesen elveszik, átláthatatlan az egész

mivel a vasúttal ellentétben a közúthálózat nem jelent monopóliumot, megintcsak egyet kell értenem: 6-7 cégbe kell az egészet szervezni, privatizálni öket, rendkívül szoros szabályozással és felügyelettel, minimálisan elöírni hogy pl. minden kis településre is minimum x busz stb. stb. stb.
a verseny majd letöri a költségeket és a minöséget, és megintcsak nem az állam pénzéböl kell feltökésíteni, új buszokat beszerezni stb.

(a nagyvárosokban a tömegközlekedés az más tészta, az mindenhol monopólium, annak maradnia kell állami kézben; hasonlóan a vasúti személyszállításhoz)


megintcsak támogatom hogy a Cargót meg a felesleges ingatlanokat eladják. miért? mert a vasúti szállitmányozásban európaszerte verseny van (kialakulóban), ahhoz pedig a mávnak egyszerüen nincsen tökéje hogy túléljen. kész, ennyi. abból bejön pár 100 milliárd, abból lehet a hosszútávon is állami kézben lévö személyállítást, pályaudvarokat és pályákat modernizálni stb. stb.
a máv ingatlanjait pedig felveri a gaz meg a parlagfü. az jobb?


a bejövö bevételböl + 14 évig EU támogogatástból a fennmaradó (80-85 %) máv-pályát lehet modernizálni, söt hosszútávon újakat építeni a harántirányú kapcsolatok erösítéséhez


de vissza az eredeti kérdéshez: a "komcsizók" minek örülnek jobban? ha azon rágódhatnak hogy a költségvetés szar helyzetét ócsárolják, amiböl a máv éves szinten 150-200 milliárddal veszi ki a részét (ha az eszköz és ingatlanállomány amortizációját is számítanák akkor "kicsit" megugrana az összeg..), ez most jobb?


ha jelenlegi pályák 70-80 %-át a következö 2x7 évben (eu-ciklus) modernizálni lehet, lecserélni a gördülöállományt, kulturált körülményeket teremteni és évi ~ 10 milliárd veszetségtöl megszabadulni annak árán hogy az utasok 2 % buszokra "kényszerül" (ami valószínüleg modernebb, tisztább, gyorsabb, gyakrabb és olcsóbb), akkor legyen


az elbocsátásokról meg annyit, hogy a máv "papírtologató" osztályain több ezren dolgoznak. tudja valaki hogy hányan dolgoznak a molnál ugyanilyen szerepkörben?.... és hogy mennyi pénzt termelneki ök?... vagy az ÖVB-nél?