A gyülekezeti elöljáróság nem csak a gyülekezet tanításán alapszik, hanem a gyülekezeti ügyek igazgatásán és a gyülekezeti döntések meghozatalában rejlik.
Lényegében a tanítási feladatot összekötik hierarchiális tennivalókkal. A hierarchia kiépítése visszahat a tanítási funkcióra, egyszemélyi feladattá változik.
A tanítás egyszemélyi módja, amit a kiépített hierarchia immár támogat azzal a hátránnyal jár, hogy tanításának a megkérdőjelezhetősége megszűnik, tehát a tévedéseit nehezebb nyilvánosságra hozni.
A tanácsosok sokasága általi előbbrejutás ezzel szemben közösségi feladat, tehát aki egy tanítást megértett, úgy adhatja elő, hogy mellette a többiek rávilágíthatnak az általuk felfedezett hiányosságokra, tévedésekre is. Így az egyszemélyi tanítás tekintélyalapú elfogadása helyett a tanítás a közösségi vélemények fényében egy állandóan csiszolódó feladattá változik. Az egyszemélyi tanítás megkérdőjelezése általában gyülekezeti kizárással párosul.
Nos az elöljáróság Pál találmánya, aki megjelöli a gyülekezet igazgatásához tartozó egyéb funkciók között.
Jézus ezzel szemben a testvéri hozzállást részesíti előnyben, ahol egyedüli tanító az Isten lesz, a többiek ennélfogva egymásnak magyarázzák meg az általuk megértett igazságokat.
http://jezusvagypal.extra.hu