Azzal a részével egyetértettem, hogy az Ep1-ben sokkal kötöttebb pályán lehet csak mozogni, nem igazán vannak újrajátszásonként egyedileg kivitelezhető megoldások, és ez sokat csökkent az élvezeti értékén.
Arra akartam rámutatni, hogy azoknak a dolgoknak a jó része, amikkel a HL2 végigjátszása során trükközni lehet, nem tudatos tervezés eredménye, hanem csak úgy sikerültek; a pályatervezők (meg valszeg a teszterek se, hogy észrevegyék az ilyesmit) még nem rázódtak bele abba, hogy egy ilyen rugalmasan használható fizika mennyi kerülő utat tesz lehetővé, amivel a játék nehezítésére vagy érdekesebbé tételére szánt feladatok egy része nem tervezett módon kiiktatható, vagyis exploit.
Ezért tekintem exploitnak pl. a turret hurcolást, mert a készítők nem úgy gondolták a játék végigjátszását, hogy egy végtelen lőszerrel rendelkező, magától célzó fegyverrel a kezedben egyszerűen végigsétálj az egészen, gyakorlatilag megszüntetve így a lőszerrel való gazdálkodás, meg a pontos célzásra törekvés (meg úgy egyáltalán bármilyen egyéb fegyver használatának) problémakörét.
Az Ep1-re megtanulták ezeket a kerülőket felismerni és kiszűrni, talán át is estek a ló túloldalára, mert így most a feladatok úgy és csak úgy működnek, ahogy meg lettek tervezve, viszont ettől meg egysíkúbb a játékmenet.
A harmadik (vagy legalábbis valamelyik későbbi) iteráció talán végre az lesz, hogy megtanulnak irányítottan alternatív megoldási módokat kínáló feladatokat készíteni; lehet trükközni, de nem játékelemek kiiktatásával, átverésével, hanem észrevéve a gondosan (és szándékosan) elhelyezett/felkínált, ám nem feltétlenül nyilvánvaló trükközési lehetőségek valamelyikét ("jé, hát ezt ÍGY is meg lehet csinálni, én meg itt szenvedtem...?").
(Egy ilyen hely van az Ep1-ben is, a harmadik lightbridge, ahol be kellene lőni a powerballt egy átlátszó pajzs mögé; ha nincs kedved ezzel vacakolni, akkor kis járkálást követően rájöhetsz, hogy egyszerűen oda tudsz menni a ballsocket fölé, és közvetlenül belelőni egy gömböt. Az ide rakott kommentár szerint ezt direkt hagyták benne.)
És akkor már majdnem ott tartanánk, hogy a játékos szabadsága tekintetében vissazérkeztünk a Deus Ex mindeddig veretlen, de talán még csak meg sem közelített színvonalához, ahol adva van egy map, rajta összegyűjthető erőforrások, legyőzendő ellenfelek, meg egy vagy több feladat, de hogy azt hogyan, milyen sorrendben, milyen útvonalon teljesíted, az szinte kizárólag csak rajtad múlik. Egy olyan koncepcióval, meg a HL2 fizikájával felépített játék kb. mindent vinne a következő pár évre.