vámmentes Creative Commons License 2006.06.20 0 0 1249

Nem olvastál engem figyelmesen:

 

1. Biztos, hogy a két elbeszélés ugyanarról az esetről szól, mert ugyanazok az előzményei (először gyógyított Jézus, aztán prédikált mindkét beszámoló szerint), meg ugyanazok az utána következő események (bement Jézus Kapernaumba, és meggyógyította a környéket vezető római százados szolgáját). Ha csak nem sok-sok beteg szolgája volt annak a századosnak, s azokat Jézus mindig hegyi beszédek után gyógyította volna meg, akkor valszeg egy történetet ír le a két szerző. Ezt üzenem azoknak, akik két eseménynek látják a két evangélium szerzőjének leírását.

 

2. Számos dolog elkerüli a figyelmedet az írásomból:

 

- mindkét szerző azonosan nevezi meg a helyszínt - Kapernaum mögött, vagy oldalt, de semmiképpen nem délre attól, mert ott a tó van. 

- Kapernaum mögött és oldalt egy keskeny síkság van először, amin mindenképpen át kellett haladnia Jézusnak a beszéd befejeztével, mivel a beszéd után bement Kapernaumba. Csak a síkság után kezdődnek a hegyek.

- Lukács is és Máté is azt mondja, hogy Jézus először gyógyított, s csak utána beszélt.

- Az első esemény, a gyógyítás helyszínét pontosan CSAK Lukács közli - síkságként. 

- A második esemény, a beszéd helyszínét pontosan CSAK Máté közli - hegyként.

- Máté azt is közli, hogy a beszéd elmondása előtt Jézus "leült". Síkságon ezt értelemszerűen nem tehette volna meg.

- Lukács azt közli a beszédről, hogy az egész "nép hallatára" beszélt Jézus. Erről már leírtam, hogy ez csak úgy lehetséges, ha a hallgatósága félkörben van körülötte, azaz nem egész körben.

- Lukács azonban előtte azt közli, hogy a síkságon a gyógyítás során "igyekezték tömegek Jézust illetni", megérinteni, láthatóan hasonlóan a vérfolyásos asszony esetéhez, amikor egész körben szorongatták Jézust.

 

Tehát Jézus

a., vagy maradt a síkságon a beszéde időtartama alatt is és félkörbe leültette a hallgatóságát és állva maradt köztük, hogy azok hallják,

b., vagy ment még pár métert a keskeny síkság végéig a hegyoldal alján felfelé, és a meggyógyított nép alul maradt, s Jézus emelkedett így legmagasabbra közülük, s végre leülhetett beszélni, mert elegendő volt immár ülve is továbbszolgálnia az emberek felé - immár beszéddel.

 

Én a b., verzióra szavaztam, s sztem Jézus emiatt bizony valóban "leült" a beszédekor.  

 

Megjegyzem illik elolvasni, hogy Lukács kiktől kapta az evangéliumának a megírásáház az infókat (Luk. 1,1-4.). Első kézből származtak azok nagyonis...

 

Üdv.:

 

vm

Előzmény: takarito (1243)