Szia Takarító!
Ennek megértéséhez sincs szükség "kitalált elméletre", hanem csak Isten akaratának a megértésére, s arra, hogy mi Isten elsődleges célja az Ő Igéje átadásával? Mert nem a szabályok, hanem az Ő elsődleges akaratának a megismerése a lényeg.
Jézus azt mondta, hogy azért jött, hogy megtartsa az embereket, s nem azért, hogy elveszítse Őket. Márpedig a megtartáshoz az volt a szükséges, hogy higyjenek Ő benne, s megcselekedjék a hit első cselekedeteit ("térjetek meg, vegyetek vízkeresztséget Jézus nevében a bűneitek bocsánatára, majd ez után veszitek a Szent Szellem ajándékát" Apcsel. 2,37-38.).
Tehát az első a hitre jutás volt, ami az alap volt. Ezt kellett elsőként elérni, s ez volt a célja Jézusnak, hogy a benne lévő hit által megtartsa az embereket, s ne elveszítse.
Máriának elegendő volt az, hogy meglátta Jézust, s ezzel hitre jutott abban, hogy feltámadt, s valóban Ő az, aki előtte áll (Ján. 20,16.). Nem volt szüksége tehát a hitre jutásában arra, hogy áthágjon egy mózesi törvényt, egy meghalt, de még meg nem dicsőített testet megérintsen. Jézus látta, hogy a küldetésének a fő célját, az üdvözítő hitre jutást Máriánál elérte, emiatt nem engedte meg, hogy a fő cél érdekében áthágja egy mózesi rendeletet.
Tamás Máriával ellentétben maga állított fel olyan korlátot (nem elegendő látnom, meg is akarom érinteni a teste valódiságát) a hitre jutásában (addig "semmiképpen el nem hiszem" Ján. 20,25.), ami ellenkezett Mózes törvényével, de Ő ennek ellenére mégis így gondolkodott.
Jézus más alkalommal is kinyilvánította azt a fő elvet, hogy nem az ember van a mózesi törvényekért, rendelkezésekért, (pl. a szombatért), hanem a mózesi törvények, rendelkezések (pl. a szombat) vannak azért az emberért, hogy az ember megtartasson Istenben való hitben. Ezt részben látták a farizeusok is a "mennyivel inkább" elv alapján, s ez alapján rangsoroltak betartani szükégesebbnek egyes törvényeket, rendeleteket mások ellenében. Érzékletes példa erre az, amikor egy fiúgyermek születésekor a 8. nap szombatnapra esett, akkor azon a szombaton megtörték a szombatot, de megtartották a fontosabbnak gondolt körülmetélkedési rendeletet. De vétettek más esetekben, s erre Jézus többször felhívta a figyelmüket (pl. a "korbán"-nal kapcsolatban). Lényegében a helytelen gyakorlataik miatt maradt fenn a konfliktusuk mindvégig a mózesi rendelteket máshol és más elv alapján szintén egy "mennyivel inkább" másik rendelet, elv miatt áthágó Jézussal.
Lényegében Tamás szívét is egy mózesi rendelet ellenében metélte körül Jézus azzal, hogy megengedte a hitre jutása érdekében azt, hogy áthágjon egy mózesi rendeletet. Mert bizony Jézus elsődleges célja az emberek hitre jutással való megmentése volt, s látható, hogy "mennyivel inkább" fontosabbnak tartotta ezt a mózesi rendeletek ezt feledő, s így vak betartásánál.
Tamásnál ez szükséges volt az elsődleges jézusi cél érdekében, Máriánál nem. Jézus tehát csak szükséges esetben, helyes "mennyivel inkább" látások alapján hágta át a mózesi rendeleteket, szükségtelenül, feleslegesen, helytelenül nem.
Üdvözlettel:
vm