Kutatni szenvedéseink és boldogtalanságunk után szerintem fontos tevékenység. Lehetőség nyílik általa, hogy az ember megértse azokat a folyamatokat, amelyek megnyomorítják és megrontják az emberi életet.
Nos nem mindenki szenved vagy boldogtalan. De ha a megértés hiányzik az életéből önmaga lehet forrása mások korlátozásának, és olyan összeütközéseknek, amelyek a boldogtalansághoz és a fájdalomhoz vezet.
Ha rájövünk arra, hogy a legtöbb összeütközés, konfliktus és ellenségeskedés oka félreértés, szándékos félrevezetés, vagy tévedés, akkor kézenfekvőnek látszik a megoldás kideríteni az igazságot. Egy konfliktust meg lehet úgy szüntetni, hogy az elmérgesedett helyzetben egymást ölik az ellenfelek, úgy is, hogy kiderítik az igazságot és a félreértés megszűnik. De ha megértéssel kezeljük eleve az eseményeket, akkor még a konfliktus keletkezése előtt csinálhatunkm olyan változatait a folyamatoknak, aemlyeknek nem szenvedés vagy sérelem lesz az eredménye.
Problémáink megoldására számtalan gondolatrendszer, vallás, hitrendszer, megváltó kínál megoldást. Az ezekhez való csatlakozás különböző előírások, szabályok és törvények követésére bírja rá a csatlakozott tagokat. Az új értékekhez való alkalmazkodás általában gondolkodás nélkül kívánja meg az előírások és szabályok elfogadását, hogy a tudatlanok is csatlakozhassanak. Ám ez csak konzerválja a tudatlan és megértésképtelen állapotot, a cselekedetek megítélése, az igazság és hamisság közötti különbségtétel az elfogadott minták és előírások alkalmazása alapján történik korántsem úgy, hogy a lezajlott eseményt, vagy a megtörtént cselekményt megértse az ember. Megkezdődik a jó és rossz szétválogatása, de nem egy önálló értelmes kutatás és a helyzet megismerése alapján, hanem előre elkészített mintákhoz való igazodás, igazítás segítségével. A gondolkodást tehát az ember háttérbe szorítja, értelmi tevékenysége így lassan elfonnyad.
Mindaddig reménytelen az élet és az Isten megértéséről beszélni tehát, amíg az elme foglya különböző előítéleteknek és értékeknek, amelyeket hit által vett át vallási, ideológiai, családi vagy politikai tekintélyektől.
Ha azonban az ember keresni kezdi az igazságot, ami azzal kezdődik, hogy felülvizsgálja a tekintélyek alapján hosszú évek alatt elfogadott és beléidegződött hagyományokat, újraértékeli a már régen megszokott hiteket, elveket és szabályokat, talán ezektől mentesen újra feltámadhat olyan gondolkodás, amely már rugalmasan követni tudja az élet változásait, döntései és értékelései az élet közvetlen megismerése és tapasztalatai alapján történik, és így alkalma nyilhat az embernek az élet vagy az Isten megértésére is.