"Te is olvass gaz lator!"
Válaszolok is, Te burakumin! :)
"A Bz+mellék esetén már nem olcsóbb annyival a busz, hogy érdemes legyen átterelni!"
Taxxx számai szerint, ha egy BZ cibál magával egy melléket, akkor 10%-kal emekedik a fajlagos (kilométerre vetített) költsége. Ha két melléket cibál, akkor 20%-kal. Ez logikus és hihető.
Én mit is mondtam?
"Eszerint ha rángat egy melléket is a Bz, akkor már annyiba kerül, mint két busz?"
Már hogyan kerülne annyiba? Még férőhelyre vetítve sem.
Induljunk ki a korábban levezetett becsléseimből.
Az üzemanyagköltség kis mértékben, mondjuk 25%-kal növekszik, tehát 60-ról 75 forintra.
A személyi költség nem változik. Marad 180 ft/km
Az amortizáció értelemszerűen több, hiszen a BZ-mellékét is számolni kell. Egy mellék beszerzési ára a motoréhoz képest legyen mondjuk 40%, feltételezzük azt is, hogy ugyanannyit fut, mint egy motor, tehát a fajlagos amortizációja is ennyi, a szerelvény értékének csökkenése tehát összesen 140 ft/km
A karbantartás-javítás ugyanilyen elvek alapján 70 ft/km-re nő.
A központi ktg. változatlanul 60 ft.
Összesen:
a BZ 60+180+100+50+60=450 ft/km-ért,
a BZ+Bzx 75+180+140+70+60= 525ft/km-ért fut.
Azaz az én becslésem szerint a Bz-hez képest a Bz+Bzx fajlagos költsége csupán 75 forinttal, azaz kb 15%-kal magasabb, a taxxx által számolt 10%-kal szemben. Ez nem nagy különbség. Lényeg, hogy alig több.
Merthogy a legnagyobb költségelemet, a személyzeti költséget nem változtatja, hogy hány kocsis a vonat.
Igaz, az értékcsökkenés összege jócskán megnövekszik. Lehet, hogy taxxx számainak kalkulálásánál ezt nem vették figyelembe? :)
Bz: 450 ft/km
Bz+mellék szerintem 525 ft/km
Bz+mellék az én 450 ft-omra a taxxxi 10%-ot rátéve: 495 ft/km
1 busz: 230 ft/km
2 busz: 460 ft/km
Jogos következtetés, hogy egy Bz+mellék szerelvényt, ha 2 busszal kell kiváltani, akkor kicsi a megtakarítás.
Csakhogy: ahol most Bz+mellék jár, az legtöbbször csak azért van, hogy vonatformája legyen. Az esetek 95%-ában biztosan lehet 1 busszal is pótolni az ilyen vonatokat.
Egészen addig, míg a vasúttól elfordult utasok el nem kezdenek rászokni a kényelmes, légkondis, tiszta, stb vonatpótló buszra :)
"Márpedig Zalában nem a szóló Bz-s szerencsétlenkedés a jellemző."
Valóban nem. De az e vonatokon utazók 99%ának akkor is lenne ülőhelye, ha a Bz+mellék helyett csak a BZ menne....