Sziasztok!
Ehhez a témához először szólok hozzá, remélem nem tartjátok túl merésznek.
Sok kárt okozott az a felfogás, hogy az újszövetségi kereszténynek csak egy törvénye van: a szeretet, és a Tízparancsolatra már nincs szükség. Gyakran hivatkoznak ezzel kapcsolatban Jézusnak erre a kijelentésére: "Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek
ti is egymást" jn. 13:34). Ez a parancsolat azonban csak az értelmezésében új. Arra utal, hogy jézus tanítványai iránti magatartása és földi élete mutatta be a legtökéletesebben a szeretet mi-
benlétét, és ezáltal az isteni alap törvény tényleges kívánalmát. Ez a parancsolat azonban nem helyettesíti vagy érvényteleníti a Tíz-
parancsolatot, amely a benne foglalt alapelv részletezése, gyakorlati alkalmazásának a megmutatása. Miközben Jézusnak erre az egy idézett kijelentésére hivatkoznak, elfeledkeznek a többi, e témára vonatkozó kijelentéséről, például az úgynevezett nagy misszióparancsáról is: "Tegyetek tanítvánnyá minden népet és
kereszteljétek meg őket,... tanítva őket, hogy
mindazt megtartsák, amit én parancsoltam néktek..."(Mt.
28:19-20) A szeretet jézusi, bibliai parancsát sohasem szabad függetleníteni annak gyakorlati meghatározásától, a Tízparancsolattól. Megromlott emberi természetünk folytán hajlamosak vagyunk mi emberek az önigazolás ra, a magunk javára való okoskodásra. Ne gondoljuk, hogy valaha is szükségtelenné válik számunkra a Tízparancsolat oktatása arról, hogy mi a szeretet, "nem szóval, se nyelvvel, hanem cselekedettel
és valósággal"
(Jn. 3:18). Ha csak pusztán a szeretet szót tartjuk meg, és ránk van bízva, hogy milyen tartalommal töltjük meg, akkor még az isteni szeretettel homlokegyenest ellenkező dolgokat is nevezhetünk szeretetnek!
Szükségünk van a tízparancsolat korlátot állító, tiltó rendelkezéseire is, mert a szeretet "nem illeti gonosszal a felebarátot"
(Rm. 13:10). Márpedig emberek sokszor vallják és elhitetik saját
magukkal is, hogy ők szeretik pl. ezt vagy amazt a családtagjukat, miközben bőven illetik őt gonosszal. A "törvény betöltése" azonban a tiltások komolyan vételénél is sokkal több. Ez az a "több
igazság", ami az üdvösséghez szükséges
(Mt. 5:20; Rm. 2:13), és amelyre csak hit által juthatunk el. A Szentírás nem véletlenül említi együtt Isten parancsolatait és Jézus hitét: "Itt van a szentek állhatatossága, itt, akik megtartják Isten parancsolatait és Jézus hitét"
(jel. 14:12).
Isten parancsolatait csak Jézus hite által lehet "betölteni", azaz igazán megtartani.
Ezek a törvények valóban egyetemesek és biztosak, mint a természeti törvények. Maga a Teremtő állapította meg őket. Ne vitatkozzunk, ne alkudozzunk ezekkel a parancsolatokkal, ne helyezzük magunkat föléjük magabiztos bölcselkedéssel, mondván, hogy a mi esetünk más, kivételes, az
egyetemes törvény nem érvényes rá. A tények makacs dolgok, és ezek a parancsolatok feltétlen törvénynek fogják bizonyítani önmagukat, minket pedig meggyőznek végül tévedésünkről, de a
magunk kárán és esetleg későn, az üdvösség elvesztése árán.
Örök igazságok az alábbi igék:
Préd. 12:15-16
Zsolt. 1: 1-2
"A dolgoknak summája mindezeket hallván ez: az
Istent féljed és az ő parancsolatait megtartsad,
mert ez az embernek fő dolga. Mert minden cse-
lekedetet Isten ítéletre előhoz, minden titkos do-
loggal együtt, akár jó, akár gonosz legyen az."
"Boldog ember az,... [akinek] az Úr törvényében
van gyönyörűsége és arról gondolkodik éjjel és
nappal. "
Zsolt. 119:165 "A te törvényed kedvelőinek nagy békességük
van és nincs bántódásuk."
IJn. 2:3-5
"Arról tudjuk meg, hogy megismertük őt, ha az ő
parancsolatait megtarljuk. Aki ezt mondja, isme-
rem őt, és az ő parancsolatait nem tarlja meg, ha-
zug az, és nincs meg abban az igazság. Aki pedig
megtarlja az ő beszédét, abban valósággal teljessé
lett az Isten szeretete..."