takarito Creative Commons License 2006.05.29 0 0 904

Néhány szó a törvény és az evangélium közötti különbség megítéléséhez, mert sok keresztény úgy gondolja írásmagyarázóik okfejtései alapján, hogy az evangélium nem más, mint a Mózesi törvények, megerősítése.

 

Nem.

 

A Mózesi törvények nem csak a tízparancsolatból álltak, hanem egyéb parancsolatokból és egyéb rendelkezésekből, végezetül az ezen parancsolatok és rendelkezések megszegésére vonatkozó büntetések összességéből. A parancsolatok és rendelkezések száma hírük szerint 613 darab volt. Ha valaki azt állítja, hogy a Mózesi törvények érvényesek, akkor azt is állítja, hogy mind a 613 parancsot és rendelést be kell tartani. Vagy pedig milyen alapon szelektál? Tízet betartunk hatszázat nem?

 

A Mózesi törvények Istennek az Izraellel kötött szerződésének az alapszabályait tartalmazza, ami szerint élnie és cselekednie kell, továbbá rendelkezik afelől, hogy ha Izrael nem cselekszik a szerződésben foglaltak szerint, akkor ilyen meg olyan átkok és büntetések fogják érni Isten részéről.

 

1. Legfontosabb, hogy Isten a szerződést Izraellel kötötte, a pogányokra tehát nem vonatkozott sem akkkor, sem most.

2. Csak Jézusig volt érvényben, mert az Isten Országának hirdetése alatt már nem fér bele a tanításba a bűnösök megkövezése, beteggé tétele, megátkozása és szolgaságba hajtása. Ha pedig nincsen büntetés minek a törvény, amely eleve azért jött, hogy mértéket szabjon minden gonosz cselekedetnek és büntesse?

3. Ha valaki most valóban betartja Mózes összes törvényét nem fogja Isten sem megjutalmazni, sem megáldani a törvényben meghatározottak szerint

4. Ha valaki semmit nem tart be Mózes törvényeiből nem fogja Isten megbüntetni, vagy megátkozni a törvényben meghatározottak szerint.

 

Ezt jelenti, hogy Mózes törvényei ma nincsenek érvényben.

 

Az evangélium ezzel szemben nem a Mózesi törvények meghosszabbítása, érvénybe léptetett módosításokkal, vagy a törvény megerősítése.

Az evangélium új szerződés, új parancsolattal. A szeretet és megértés az evangélium első és legfontosabb parancsolata, hogyan tudod szeretni felebarátodat mint magadat, ha semmit nem teszel a megértése érdekében?

Az atyafiak szeretetéből persze származik, hogy nem ölöd meg őt, nem lopod meg, nem teszel ellene hamis tanúbizonyságot, de ez nem azt jelenti, hogy a Mózesi törvények támadtak fel. Minden ország törvényei, nem csak a Mózes törvényei, polgárai jólétének és érdekének védelmében születtek, nyílván egy bizonyos szinten megegyeznek azokkal az elvekkel, amelyek a szeretetből is fakadnak. De a törvény a büntetésre van, az evangélium pedig a megbocsátásra.

Szöges ellentmondásban áll a kettő. Aki az evangéliumot hirdeti, miért beszél Mózesről?

 

Ha nem a törvények határozzák meg a gonosz cselekedetek közül mi az amit elítél és milyen mértékben, akkor hogyan ítéljük meg a gonosz cselekedeteket?

Ez az evangélium másik nagy jelentősége.

Az embert helyezi fölébe a törvénynek, nem az ember van a törvényért, hanem a törvény az emberért. Minden ember meg fogja tudni mondani, mi az, ami neki gonosz, vagy ő igazságtalannak talál. Itt válik fontossá az, hogy ha valaki a szeretet szerint akar élni, akkor értse meg azokat, akiknek jót akar cselekedni, értse meg azokat hogy mi nekik a gonosz vagy mit tart igazságtalannak. Nem a törvényeket kell bújni, hanem meg kell ismernünk egymást.

 

A keresztények sajnos nem képesek erre a megértésre, mert írástudóik visszaállítják szemléletükbe a törvényeskedést mindenféle biblikus formában. Ezért válnak képtelenné arra, hogy az emberekkel igazságot vagy jót tudjanak cselekedni. A legfőbb hivatkozási alapuk Pál apostol, aki korábban farizeus volt, és ahelyett, hogy Jézus tanításait érvényesítette volna a Mózesi törvények megreformált változatával alapított vallást.

 

Kiegészítő gondolatokat találni a tanulmányomban: http://jezusvagypal.extra.hu