f_k Creative Commons License 2006.05.25 0 0 11898
http://www.piliscsaba.hu/piliscsaba/polgar/polg03/polgar0301.htm Egy civil kezdeményezés háttere Múlt év szeptemberében Ortutay Csaba irányításával a Budapest-Esztergom vasútvonal ingázói aláírásgyűjtést indítottak a lehetetlen vasúti közlekedés jobbításáért. A jelentős sajtóvisszhangot kapott kezdeményezést 1750 magánszemély mellett 5 érintett település polgármestere, valamint 7 civil szervezet támogatta aláírásával.

Az elmúlt közel fél év erőfeszítéseiről, harcairól, eredményeiről és kudarcairól beszélgettem Kósa Eszterrel, az egyik főszervezővel.

- A szeptemberi akció nem az első ilyen kezdeményezés a lakosság részéről. Az elmúlt években több száz panasz érkezett a MÁV illetékes irodájába. Egy idő után a panaszirodában már fel sem vették a Budapest-Esztergom vasútvonalon ingázóktól a bejelentéseket. Pilisszentiváni és esztergomi utasok is gyűjtöttek már aláírásokat a botrányos vasúti helyzet jobbítása érdekében, de kezdeményezéseik nem jártak sikerrel.

Az aláírásokat a pilisjászfalusi Ortutay Csaba kezdte el gyűjteni, úgy tapasztalta ugyanis, hogy a vasúti közlekedés ahelyett, hogy javult volna, napról napra rosszabbodott. A nyári hőséget és a karbantartás hét éves hiányát nem bíró Bzmot mozdonyok különböző hibái miatt 20-40 perces késéssel közlekedtek a vonatok. Naponta előfordult, hogy a mozdonyok hűtővize felforrt, s a mozdonyvezető és a kalauz együttes erőfeszítéssel próbálta vízzel hűteni a nyílt pályán veszteglő vonatot.

Ez természetesen újabb késéseket okozott. Jómagam csak szeptemberben kezdtem vonattal járni a munkahelyemre.

Úgy gondoltam, hogy mivel Budapest a 10-es úton reggel szinte megközelíthetetlen, vonattal sikerül idejében eljutnom a fővárosba. Tévedtem. Az első két héten minden nap elkéstem. Mert nem jött a vonat, vagy jött, de késéssel érkezett, vagy valami miatt lerobbant. Az egyik ilyen utazás alkalmával ismerkedtem öszsze Vámosi Líviával (szintén szervezője a kezdeményezésnek), aki elmesélte, hogy már öt éve közlekedik ezen a vonalon, és úgy tapasztalja, hogy a helyzet az elmúlt évben látványosan és fokozatosan egyre inkább romlik. Amikor tudomást szereztünk a már folyó aláírásgyűjtésről, mi is csatlakoztunk.

Tulajdonképpen négyen foglalkoztunk az üggyel, a csapat negyedik tagja Pákozdi Endre. Elhatároztuk: a tűrhetetlen vasúti állapotok miatt nagyszabási akcióba kezdünk. Tudtuk, hogy nem lesz könnyű feladat, hiszen az ezt megelőző kezdeményezések nem jártak sikerrel. Bizonyosak voltunk abban, hogy csak akkor tudunk majd eredményeket felmutatni, ha kellő nyilvánosságot kap az ügyünk, ha a civil lakosság támogatása mellett az önkormányzatok és szervezetek is támogatnak bennünket.

Sikerült elérnünk, hogy országos napi- és hetilapok, valamint az elektronikus médiumok is elkezdtek foglalkozni az üggyel. Az önkormányzati választások előtt kezdtük úgy érezni: megmozdult az állóvíz. . Október 3-án a MÁV MTI közleményben tudatta, hogy vonatmenedzserek szolgálatba állításával igyekszik felmérni az utazók igényeit és kiegészítő járatokkal enyhíteni a zsúfoltságot.

- Javított ez valamit a helyzeten?

- Nem mondhatnám. A vonatok továbbra is piszkosak, büdösek maradtak, késéssel közlekedtek, a műszaki problémák szinte állandósultak. Úgy tűnt, a MÁV ezzel megoldottnak tekinti a problémát. Mi azonban nem adtuk fel.

A múlt havi számukban már ismertették azt a petíciót, amelyet november 14-én adtunk át az illetékeseknek, a MÁV és a Minisztérium képviselőinek. A petíció átadásakor az újpesti megállóban aránylag kevés utasl volt jelen, a MÁV jóval nagyobb részvételre számíthatott, hiszen a rendőrséget is kihívták a helyszín biztosítására. A petíció átadása békés körülmények között zajlott, s ami számunkra nagyon fontos volt, több országos médium is foglalkozott a témával.

A Duna TV, az RTL Klub esti híradója, internetes fórumok, számos országos napilap, a Petőfi és az Info Rádió is nyomon követte az eseményeket.

Az igazán nagy ismertséget és segítséget az M1 élő vitaműsora hozta meg. Az élő adásba betelefonált egy néző, miszerint ő is szívesen részt vett volna a televíziós vitán, ha a vonat jött volna a menetrendben meghatározott időben.

Ez megadta az alaphangulatot. Az egész vitát úgy éltük meg, mint ami egyértelműen a mi javunkra dőlt el. A petíció és a vitaműsor teremtette relatív nyilvánosság (hiszen ne felejtsük el, nem országos ügyről van szó) kényszerítette az illetékeseket, hogy érdemben foglalkozzanak az üggyel. A velünk folytatott kommunikáció is lényegesen megváltozott, egyre inkább partnerként kezeltek bennünket.

A petícióban december 14-ig kértünk választ a MÁV-tól és a Minisztériumtól.

December 17-én került sor az egyeztető tárgyalásra a MÁV személyszállító szakigazgató helyettesével. Ígéretet tett arra, hogy az utasok és az érintett önkormányzatok igényeinek figyelembe vételével alakítják ki a továbbikaban a menetrendet.

Rövidtávon már áprilisra javulást ígért a vonalon. Elkezdik az Északi összekötő-híd felújítását, a lassújelek megszüntetését, ami a menetidő mintegy 8 perces rövidülését eredményezheti.

Bevezetik az úgynevezett „zónázó” közlekedést, azaz a nagy kihasználtságú járatok Pilisvörösvártól csak Újpesten és a Nyugati pályaudvaron állnának meg, a közbenső állomásokról, megállóhelyekről utazók részére a közvetlenül gyorsított vonatok után indítanának járatot. A szerelvények folyamatos tisztítására is különítettek el pénzt. Közép távon pedig kitérőket építenének, amelyek részben pótolhatják a kettős sínpárt, azaz lehetővé teszik a gyakoribb járatindításokat. Hosszú távon tervezik a dupla sínpár megépítését és a vonal villamosítását, ami az európai szintű elővárosi vasút megteremtését jelentené. Az orosz sínbuszok folyamatos forgalomba helyezésével (amit mi csak átmeneti megoldásként tudunk elfogadni) a napi közlekedési helyzetet kívánják jobbítani.

- Ha jól tudom, az orosz sínbuszok közül még csak egyet állítottak forgalomba, az utasok pedig egyáltalán nem voltak elégedettek vele.

- A MÁV az orosz államadósság fejében kapja meg ezeket a sínbuszokat. Egyébként finanszírozásuk kórül épp az elmúlt hetekben tórt ki botrány, amiről a sajtó is beszámolt.

Mindenesetre ezeket a sínbuszokat a MÁV megkapta, így ezekkel kell ellátnia feladatát. A sínbuszok jelenleg kevesebb ülőhellyel rendelkeznek, mint az eddig használatos szerelvények, nincsen rajtuk kapaszkodó az álló utasoknak, mindössze két ajtajuk van. A MÁV belső tesztjén is 400(!) hibapontot kapott.

Ezek azonban a prototípusok. A szerelvényeket javításra és átalakításra visszaküldték. Érkezésük szerint állítják majd forgalomba a javított és átalakított szerelvényeket. - Mit gondol a MÁV ígéreteiről?

- Van egy pont, ahonnan a MÁV már nem tud továbblépni. A MÁV, mint állami tulajdonban lévő vállalat, csak a saját, nagyon behatárolt keretei között rendelkezik mozgástérrel..

A továbbiakban a Gazdasági Minisztériumot és a kormányt kell arról meggyőzni, hogy érdemes fejlesztenie a vasúti közlekedést általában és az adott vonalon különösen. A kormányzat programjában prioritást élvez az autópálya-építés - ami nyilvánvalóan elengedhetetlen egyes régiók szempontjából -, azonban nem szabad elfelejteni, hogy 10 km autópálya építésének az árából a teljes Budapest-Esztergom vasútvonalat európai szintű elővárosi vasúttá lehetne fejleszteni. Ha kormányzati döntés, prioritás alapján elővárosi vasutak megléte biztosítaná az agglomeráció gyors, kulturált utazási körülményeit, sokan letennék az autójukat, részben megoldódna a főváros gondja is, hiszen kevesebb parkolóhelyet kellene biztosítani, csökkennének a mára már állandósult forgalmi dugók.

Tudomásunkra jutott, hogy a MÁV tíz éve elkészítette a Budapest-Esztergom vasútvonal fejlesztésére irányuló terveit.

Tehát a MÁV arra vonatkozó ígérete, hogy hosszú-távon ezt meg is valósítják, akkor változtatható rövid-távú valósággá, ha forrást sikerül teremteni.

Egyrészt ez, mint említettem, a kormányzaton múlik, illetve EU-s források is bevonhatók lennének. Valamint érdemes lenne végiggondolni, hogy a vasútközlekedés javítása lehet akár megtérülő, jövedelmező befektetés is.

Utasáramlási felmérésekre lenne szükség, aminek keretében nem csak a most vonatozókat, hanem az autósokat is megkérdeznék: átszállnának-e a vonatra, ha azon az utazás gyors, pontos és kényelmes lenne.

- Hogyan látja, december óta javult valamit a vasúti közlekedés?

- Az egyeztetés óta a vonatok legtöbbször percre pontosan közlekednek (természetesen azon napok kivételével, amelyeken 30-40 cm-es hó hullott). A szerelvények tiszták, a kárpitokat több helyen kicserélték. Az egyik legforgalmasabb járat (reggel 3/47) a régi, nagy és kényelmes fűtött szerelvényekből (kék vonat) áll. A sokat emlegetett Bzmot mozdonyok műszaki ellenőrzését megszigorították.

Egyelőre úgy tűnik, a MÁV saját szűkös anyagi lehetőségein belül hajlandó lépéseket tenni az utazóközönség jobb kiszolgálása érdekében, s ez rövidtávon kielégítő.

A munkánk nagyobbik fele azonban még hátra van: a minisztérium meggyőzése a prioritásokról, a hosszú-távú ígéretek minél gyorsabb behajtása...

endresz