Így van, a Biblia önmagában nem érthető meg helyesen, pl. e kor embere számára.
Ahhoz a következőek kellenek:
- alapvetően Istenben hívő, a bűnökből megtért állapot,
- olvasására odaszánás, nem "rest" hozzállás, és
- a szerzőjének, a Szent Szellemnek a vezetése.
Ebből csak az első kettővel rendelkezett pl. a szerecsen komornyik, s Jézus korában sokan mások is pl. János megtérésre szólító keresztsége miatt. Azonban a harmadik egy külön ajándéka Istennek, ami már a Szent Szellem egyfajta vezetésében élhető meg. Az apostolokat az addigi írások megismerésére már pünkösd előtt felkente Jézus, azaz már ekkor vezette őket az írások megismerésére a Szerző. Ezt a vezetést kapta meg Luther is, mert az Isten akaratát megismerni akarónak ad Isten vezetést külön Szent Szellem keresztség nélkül is. Emiatt élt Apollós és a 12 jánosi tanítvány is eredményes hívő életet több mint egy évtizeden át a Szent Szellem közvetlenül megtapasztalható jelenléte nélkül is a Pállal való találkozásukig.
Simeont is vezette a Szent Szellem, de nem biztos, hogy ezt Ő maga is így nevezte volna. A Szent Szellem jelenlétének, a hívőkre ható vezetésének a kitöltése általánossá pünkösdkor vált, azonban nem volt előzmények nélküli.
Én magam is úgy tanulmányoztam az igét a megtérésem előtt, ahogyan Kandaké komornyikja. Olvastam, de valójában nem értettem. Mert nem a szerzője vezetett, hanem csak a saját elmém próbálta meg felfogni az üzenetét. Az pedig kevés hozzá.
A Biblia úgy van megírva, hogy az bizony bizonyos idők konkrétumait is megemlíti. Emiatt bizony szükséges egyes részek puszta megértéséhez hozzáolvasni, mert egyszerűen a világban egyes, az üdvtörténelem szempontjából nem fontos dolgok megváltoznak az idők során. Te meg én pedig egy ilyen üdvtörténeti szempontból nem lényeges dologról beszélgettünk itt és most.
Mert nem lényeges az, hogy
- akkoriban többféle időszámítás volt, s
- e többféleséget nem véletlenül jelzi az is, hogy Jézus keresztjére 3 nyelven (latin, görög, héber) írták fel az INRI-t,
- akkoriban (és korábban is) más és más mértékegységek voltak, emiatt a ma emberének nem mond semmit pl. a "sing",
- teljesen más pénznemek voltak, más értékkel,
- mások voltak a közlekedési eszközök, azaz az "egynapi járóföld" fogalmát önmagában a ma embere nem tudja beazonosítani, stb, stb...
Te és én egy nem lényeges dologról beszélgettünk itt. Ez nem érint semmi lényegit az Igéből, pláne amiatt nem, mert az Írások megértéséhez Jézus maga kért a tanítványaitól odaszánást restség helyett!
Remélem sejted, hogy nem csak az emmauszi tanítványoknak szólt ez a felszólítás, hanem mindenkinek, aki Jézus tanítványa akar azóta is lenni!
József múltja nem zavaros, hanem csak addig tűnik lényegesnek bárki számára, amíg kissé hozzá nem olvas pl. az akkori zsidó öröklési jogból. Ha valaki olyasvalamit vár Bibliaként, amiben minden standard, akkor az a ma valóságát sem látja!
Mert ma az akkori kornál még gyorsabban változnak a dolgok, azaz senki nem tudna olyan írást összeállítani a változó világ számára, ami évezredek után is ugyanazt az
- időszámítást,
- jogrendet,
- mértékegységet,
- pénznemet,
- közlekedési eszközöket egyből megérthetővé tenné pl. egy 1000 év múlva élő ember számára hozzáolvasás nélkül!
Azonban a lényegi dolgokban a Biblia kezdettől változatlan. Isten személyében, az igazságban, a jóságban, a szeretetben, a hűségben, a kegyelemben, az irgalmasságban, a ........ -ban....
Isten Igéje ezt adja elénk tér és idő nélkül, s nem a nem lényeges dolgokat, mert nem a valóban változó, de nem lényeges dolgok a hitünk tárgya(i), hanem a változhatatlan szerető és igazságos Isten maga!
Így tekints a Bibliára, s a lényeges dolgokkal foglalkozzál benne, s többinek pedig olvass utána. Hidd el, az utánaolvasás öröm lesz, ha már a "lényeggel" jó a kapcsolatod!
Üdvözlettel:
vm