gb. Creative Commons License 2006.05.24 0 0 1384

Sókén vívómester házában egy hatalmas patkány garázdálkodott. A mester - megunva az egyre jobban kellemetlenkedõo állat üzelmeit - macskáját a házba vitte, és rázárta az ajtót. A patkány azonban nem ijedt meg a macskától, úgy megharapta, hogy az rémülten menekült.
A h
ázigazda erre szomszédaitól szerzett néhány bátor macskát, és ezeket zárta be a házba. A patkány egy sarokban lapult, de mihelyt egy macska közelíteni merészelt, támadott és megfutamította ellenfelét. A patkány oly félelmetes volt, hogy a macskák másodszor már nem is merészkedtek a közelébe.
S
ókén igen megharagudott, és maga fogott a patkány üldözéséhez. Az állat azonban olyan ügyesen kerülte ki a vívómester ütéseit, hogy mindig megmenekült.
Ezut
án a házigazda ily szavakkal fordult szolgájához:
- Mondj
ák, hogy él a környéken egy híres patkányfogó macska, menj és kerítsd elõo!
A szolga t
ávozott, és nemsokára megjelent a macskával. Az állat nem látszott sem különösen okosnak, sem különösen vadnak. Sókén nem is remélt tõole eredményt. De mivel mást nem tehetett, ezt is bezárta a házába.
A macska nyugodt l
éptekkel indult elõore, mintha semmi veszélytõol sem tartana. A patkány összehúzta magát, és mozdulni sem mert. A macska lassan folytatta utját, és végül egyszerûuen torkon ragadta a patkányt.
Este S
ókén házában gyûulést tartottak a megvert macskák. A fõo helyet az öreg gyõoztes macskának ajánlották föl, és miután tisztelettel köszöntötték, ily szavakkal fordultak hozzá:
- Mi valamennyien j
ó hírnévnek örvendtünk, mesterségünket lelkiismeretesen gyakoroltunk, karmainkat gondosan élesítettük, hogy eredményesen küzdhessünk a patkányok és más ragadozók ellen. De soha nem gondoltuk volna, hogy ilyen patkány is létezik. Te vajon milyen módszert alkalmaztál? Kérünk, ne tartsd titokban tudományodat!
Az
öreg macska elmosolyodott, és ezt válaszolta:
- Ti, ifj
ú macskák, valóban derék állatok vagytok, de nem ismeritek a helyes utat. Ezért, ha valami váratlannal kerültök szembe, elvétitek a célt. No de meséljétek csak el nekem, hogyan gyakoroltatok?
Egy fekete macska
így válaszolt:
- H
íres patkányfogó családból származom, és így magam is ezt a hivatást választottam. Két méternél magasabbra ugrom, képes vagyok kis lyukakba befurakodni. Éberen alszom, és nyomban fölpattanok, ha patkány közelít. Eddig még mindig elfogtam ellenfelemet. Ez a legutóbbi patkány azonban erõosebbnek bizonyult nálam, és én csúfos vereséget szenvedtem. Szégyellem magam.
Az
öreg macska válasza így hangzott:
- Gyakorl
ási módszered nem volt más, mint fizikai erõokifejtés. Szellemedet ez a kérdés foglalkoztatja: miként gyõozhetek? Ezek szerint még célhoz ragaszkodsz! Ha az öregek "technikát" tanítottak, úgy ezt azért tették, hogy ezzel az ösvény egy fajtáját ismertessék. Módszerük egyszerûu volt, mégis a legmagasabb rendûu igazságot tartalmazta. Az utókor azonban pusztán a technikára helyez súlyt. Eközben sok mindent kitaláltak, mint például: ha ezt vagy amazt gyakoroljuk, akkor ez vagy amaz lesz az eredmény. És végeredményben mi ez? Nem több mint ügyeskedés. És mindenkor ez a helyzet, ha technikára és eredményre gondolunk, és közben kizárólag elménkre támaszkodunk. Szállj tehát magadba, és gyakorolj megfelelõo módon!
Ezut
án a tigrisbundájú macska szólalt meg:- A lovagi mûuvészetben úgy vélem, a szellem a legfontosabb. Ezért gyakorlásaim során mindenkor ezt az erõot fejlesztettem. Szellemem, úgy érzem, acélkemény és szabad. Bírja ama erõot, amely a mennyet és földet eltölti. Ha ellenfelem szembetalálja magát ezzel az erõovel, úgy megbénul, hogy a gyõozelem már eleve biztosított. Szinte öntudatlanul támadok, a technikával egyáltalán nem törõodöm; ez utóbbi önmagától alakul. De ez a rejtélyes patkány alak nélkül közelített, és nyom nélkül távozott. Arra, hogy tulajdonképpen mi történhetett, nem találok magyarázatot.
Az
öreg macska válasza így hangzott:
- Az er
õo, melyet gyakorlásaid során megszereztél, valóban az, mely a mennyet és a földet megtölti. De a te birtokodban mégsem volt más, mint puszta pszichikai erõo, amely nem is mondható kiválónak. Már az a tény, hogy a birtokodban lévõo erõonek tudatában vagy, meghiúsíthatja a gyõozelmet. Személyes éned részt vesz a küzdelemben. Mi történik akkor, ha az ellenfél ereje a nagyobb? Azt képzeled, hogy csupán te birtoklod az erõot, és mindenki más gyengébb nálad? A te szabad és acélos, mennyet és földet eltöltõo erõod nem maga a Hatalmas Erõo, hanem csupán annak tükrözõodése szellemedben, Szellemed csak bizonyos körülmények között töltõodik fel ama erõovel, Így a Hatalmas Erõo, amelyrõol Mencius beszél, és a te erõod különbözõo forrásból erednek. Egy õosi közmondás szerint a sarokba szorított patkány a macskát is megmarja. Ha az ellenfél halálos csapdában van, úgy megfeledkezik életérõol, bajáról; nem gondol gyõozelemre vagy vereségre. Ennek következtében pedig akarata acélkemény. Hogyan is volna tehát vélt szellemi erõoddel legyõozhetõo?
Ezt k
övetõoen egy idõosebb, szürke macska szólalt meg:
- Val
óban úgy van, ahogy mondod. Még a legnagyobb pszichikai erõo is formával bíró. És a formával bíró megragadható. Én ezért már régóta a lelkemet fejlesztettem. Tehát nem azt az erõot fejlesztettem, amely a másik szellemét legyõozi. Nem is bocsátkozom küzdelembe. Ellenkezõoleg: megbékélni igyekszem ellenfelemmel, szinte eggyé válok vele, és semmiképpen sem tanúsítok ellenállást. A patkány, legyen bár erõos, ha támad, nem találhat esetemben semmit, amire támaszkodhatnék. De ez a legutóbbi patkány mégis túltett rajtam. Jött, ment - fölfoghatatlan módon -, mint egy istenség. Ilyesmi még nem fordult elõo velem.
Az
öreg macska azt felelte erre:
- Amit te megb
ékélésnek nevezel, nem a lényegiségbõol fakad, nem a Nagy Természet része. Csinált, mesterséges megbékélés, tehát csel. Tudatosan igyekszel az ellenség támadószellemét megbénítani. És éppen ezért, mert erre gondolsz - bárha csak felületesen is - az ellenfél szándékodat fölismeri. Tudd meg, hogy minden tudatos szándék akadályozza a Nagy Természet rezgéseit, és ilyenformán megakasztja a spontán mozdulat folyamatát. Ha azonban semmire sem gondolunk, akkor mozgásunkat e lényegi rezgés irányítja. Ez esetben valóban nincs megragadható formád, tehát ellenformaként sem jelentkezhet semmi. Hol van ez esetben az ellenfél, aki képes volna ellenállni?
A macsk
ák feszülten figyeltek, s az öreg macska kisvártatva folytatta elõoadását:
- Ne higgy
étek, hogy amit tõolem hallottatok, az a legmagasabb rendûu. Nem is olyan régen a szomszédos faluban élt egy kandúr. Egész nap aludt. Olyasmi, amit szellemi erõonek nevezünk, nem látszott a megjelenésén. Soha nem látta senki, hogy patkányt fogott volna. De ahol tartózkodott, sehol sem volt patkány található. És ahol csak megjelent, ahol csak feltûunt, ugyanez volt a helyzet: nyoma sem volt patkányoknak.
Egy alkalommal f
ölkerestem, és magyarázatot kértem. Nem válaszolt. Újra kérdeztem, de ismét csak hallgatott. Nem az volt a látszat, mintha nem akart volna válaszolni, hanem inkább úgy tûunt, mintha nem tudná, mit is feleljen. "Aki tudja, az nem szól - és aki szól, az nem tudja." Ez a kandúr megfeledkezett a külvilágról, "semmivé" vált, és így elérte a szándék nélküliség legfelsõo fokát. Elmondhatjuk, hogy e fokon valósul meg az isteni lovagi ösvény célja: ölés nélkül gyõozni.