dunci70 Creative Commons License 2006.05.04 0 0 11249

Most találtam a Békés Megyei Hírlapban egy cikket a Térségi Vasutakról, a Vasutas Települések Szövetségének idei közgyűléséről. Vissza lehet olvasni mi változott a tavalyi, vagy a tavalyelőtti tanácskozás óta. Üdv. Dunci

 

 

Egy térfélen rúgják a bőrt
MELLÉKVONALAK A településektől nem anyagi segítséget vár a MÁV
Magyari Barna


Tisztában vagyunk azzal, hogy az önkormányzatok nem tudják feltámasztani a térségi vasutakat — jelentette ki Gaál Gyula, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a 145 települést tömörítő Vasutas Települések Szövetsége (VTSZ) nemrégiben Budapesten tartott közgyűlésén.

A szövetség és a MÁV viszonyával kapcsolatban Gaál Gyula elmondta: egy térfélen „fociznak”, céljaik közösek. Véleménykülönbségek lehetnek, de érdemes róluk beszélni, így lehet konstruktívan együttműködni.

Mivel a VTSZ tagtelepüléseinek többsége vasúti mellékvonalak között helyezkedik el, többen a térségi vasutak jövőjével kapcsolatban érdeklődtek.

Tisztában vagyunk azzal, hogy az önkormányzatok nem tudják feltámasztani a térségi vasutakat. Ha végre megszületik a közszolgáltatói szerződés a MÁV és az állam között, akkor abban konkrétan szerepelni fog, hogy mit fizet az állam. A szolgáltatás árának egy részét az adott térségekhez, önkormányzati szövetségekhez rendelné. Tehát ott rendelkeznének a pénzzel, ahol a megrendelői oldal van. Így az adott helyen meglehet a megrendelői felelősség is. Ahol rendszeresen csak egy-két utas közlekedik, ott el kell gondolkodni a folytatáson. Hiszen ezt a pénzt ésszerűen kell majd felhasználni — közölte Gaál Gyula.

A közgyűlésen az is felvetődött: ha a kamionforgalmat vasútra terelnék, azzal nemcsak a közutak állapota lenne jobb, hanem jóval kevesebb baleset történne.

Az országban jelenleg két térségi vasút — Vésztőn és Balassagyarmaton — működik.

A vésztői székhelyű Körös-vidéki Térségi Vasút 194 kilométeren látja el feladatát. Amennyiben a vasút megszűnne nálunk, az térségünk visszafejlődését jelentené. Bízunk benne, hogy a jövőben mind nagyobb szerepet kap a vasúti teherszállítás. Erre a reményre jogosít fel bennünket a Szeghalmon létesülő bioetalon gyár is, mely 100—150 kilométeres körzetből vásárolja majd fel a kukoricát. Hisszük: az országhatárok lebontásával visszaáll az eredeti Gyomaendrőd—Nagyvárad vasútvonal is. A térségi vasútra tehát szükségünk van — hangoztatta Kaszai János, a VTSZ országos elnöke, Vésztő polgármestere.