Törölt nick Creative Commons License 2006.04.30 0 0 658
Azt hiszem, amit eddig írtam - és ezt jól érzékeled - bizonyítja, hogy materialistának gondolom magam. Azonban ez a szó (fogalom) is tisztázásra szorul. Rengeteg értelmezése és főleg félreértelmezése van. Még az ún. materialisták részéről is. A baj az, hogy ennek tételes tisztázása meglehetősen összetett, és ezért hosszadalmas. Azonban egy-két gondolatban összefoglalhatók az "én materializmusom" lényegi attribútumai:
1. Nem gondolom, hogy egyszerűbb, kevesebb ellentmondásra vezet egy - a semmiből valamit - teremtő lélek feltételezése, mint egy örök (de mindig változó) világegyetemé. Ugyanis felmerül az a kérdés, hogy a lélek az vajon "semmi", vagy "valami". Ha "semmi", akkor miről beszélünk? Ha "valami", akkor már nem a "semmiből" teremtett "valamit".
2. Már a fenti (1.-es) felvetés magában hordozza: vajon minden kérdésre adott válasz igazságtartalma eldönthető-e az emberi elme eszközrendszereivel? Azt hiszem, erre már Gödel is meggyőző "nem" választ adott. Kedvencem e területen Einstein két dualitás-elmélete, amelyek közül most csak az egyiket idézném (nem szó szerint): "egy informatikai értelemben zárt rendszeren belülről semmilyen módon nem lehet különbséget tenni a gravitáció és a gyorsulás között". Tehát vannak igazságok, amelyek csak rendszeren kívülről dönthetők el.
3. Semmiféle elvi és gyakorlati kifogásom sincs egy nálunknál magasabbrendű entitás létezésével kapcsolatban, amely a "mi, lokális világegyetemünket" konstruálta. Sőt, ezt az entitást is létrehozhatta egy még magasabbrendű entitás (és így tovább), de a probléma rekurzívitása miatt előbb-utóbb vissza kell kanyarodnunk a 1. pontban felvetettekhez. Ad absurdum ebből az is következik, hogy - ugyan nem hiszek benne, de - számomra logikai értelemben nem elképzelhetetlen az sem, hogy ez a minket megkonstruáló magasabbrendú entitás mindenféle imádatot és hókusz-pókuszt elvár tőlünk (csak úgy, kénye-kedve szerint), és lehet, hogy mindezt az őt konstruáló entitástól leste el... :-)

Tehát: beletörődöm abba, hogy vannak számunkra kérdések, amelyekre vonatkozólag fel lehet tenni kérdéseket, ki-ki hite szerint válaszokat is adhat rá, de a válaszok igazsága a rendszeren belülről eldönthetetlen.
Előzmény: Mirdad (655)