Kedves Powaqqatsi,
sem időm, sem kedvem nincs annak kiderítésére, hogy valóban rendeztek-e ilyen konferenciát Malájföldön, avagy ez csak egy kis „index színes”, viszont a cikkben felvetett „problémák” meglehetősen régóta nem azok, mivel egy muszlim biztosan járt már az űrben, történetesen egy szaúdi koronaherceg (Ibn Szaud, a Monarchiát alapító király unokája), Szultán bin Szalmán bin Abdulaziz al-Szaúd, a szaúdi királyi légierő azóta nyugalmazott ezredese az STS 51-G jelzésű, tizennyolcadik űrsikló repülés alkalmával a Discovery ötödik útján 1985. június 17-e és 1985 június 24-e között. Ismerve országának vallási vezetését, és a királyi család rigorózus szabályait, ha netán ő maga nem kérte is volna a vallástudósok véleményét, amit kétlek, gondolom bőségesen ellátták tanácsokkal e téren.
Mint ahogy az előttem szóló is írta, az űrhajós utazó. Hisz űrutazónak is hívjuk, ezért ha muszlim, akkor rá az utazó muszlimokra érvényes szabályok vonatkoznak, nem köteles böjtölni az utazás alatt, de megteheti; akkor és úgy imádkozik, ahogy és amikor tud, mert a szándék a fontos.
Ha nincs elég víz a rituális mosdáshoz, akkor azt helyettesíti a „tayammum”, a száraz mosdás, ami lehet a Földön a szabadban tiszta homok, föld, egyéb esetben a rituális mosdás helyeinek jelképes átsimítása. Ismétlem; a szándék a fontos. Egyébként egy rituális mosdáshoz igazán nem kell túl sok víz, ráadásul a felhasznált vizet, legyen az bármilyen formában (horribile dictu: vizelet, széklet, levegő víztartalma), mind a MIR-en, mind az ISS-en igen hatékony arányban visszanyerték, visszanyerik. Végső soron, ha az űrhajós úgy találja, hogy nem alkalmas a helyzet a rituális tisztaságra, akkor nem imádkozik, amíg a körülmények meg nem engedik.
Ami az imairányt, a qiblát illeti: hadd oszlassak el egy közkeletű tévedést. Az imairány nem Mekka, hisz ez esetben a Mekkáben lakók, valamint az oda zarándoklók nem tudnák, hogy Mekkában merrefelé kell imádkozni. Az imairány a Ka’aba szentélye, az a fekete leplekkel letakart, kocka alakú épület, amely a fekete kő köré épített a hagyomány szerint Ibrahím, és fia Iszmail. A Ka’aba a Szent mecset közepén helyezkedik el, aki a Szent mecsetben imádkozik, annak a Ka’ba felé kell fordulnia. Aki Mekkában van, annak a Szent mecset felé, aki távolabb, annak földrajzi helyéhez és lehetőségeihez mérten Mekka felé. Magyarországról nézve a Mekka és mondjuk Medina közti szögtávolság jóval kisebb, mint amit egy imádkozó ember egyáltalán érzékelhet, én jártam olyan helyen, ahol bőven elegendő volt azt megjegyezni, hogy hol kel fel a Nap, ugyanis arról a helyről ez elegendő pontossággal megadta a qibla irányát. A Holdról szerény véleményem szerint a Föld felé van a qibla, mondjuk a Szíriuszról meg a Nap felé. Magyarul, egy a Földtől 300-400 km-re keringő objektumban szerintem elegendő a Föld felé fordulni ha valaki imádkozni akar.
Ami az időpontokat illeti: ott, ahol nem megy le a Nap jó ideig, ahogy wainnalahulahafizun is írta, más időpontokat választanak az imához és a böjtöléshez, vagy a legközelebbi, sarkkörtől az egyenlítő felé elhelyezkedő muszlim közösség idejét követik, mintegy hozzájuk tartozva, vagy –ha teljesen elszakadtak közeli, távoli helyektől- a mekkai időszámítást. Ennek extrapolációjával egy Föld körül keringő objektum esetén teljesen logikusnak és racionálisnak tűnik a mekkai idő szerinti imádkozás, de ugyanilyen racionális lehet az űrhajón használt időhöz való illeszkedés is, hisz gondolom az mindenki számára nyilvánvaló, hogy nem forgatják az órát az űrállomáson őrültek módjára, hanem követnek egy adott időt, mondjuk a világszabvány UTC-t. Hozzátenném, hogy szerintem nem a „szűkös vízkészlet”, hanem inkább a rendkívül szoros munkaprogram nehezíthette meg a szaúdi herceg imádkozásra való vágyát, egy ilyen helyen még az űrturistákat is pontos munkarend szerint dolgoztatják, nemhogy egy kiképzett űrhajóst. Ha annak a kémműholdnak indulni kell, akkor annak akkor kell indulni…
Egy szó mint száz; nem látok ebben semmiféle problémát, hacsak azt nem, hogy immár sokadszorra ad le az index az iszlámmal kapcsolatban efféle ellenőrizetlen bulvárhíreket. Pedig csak annyit kellene tenniük, ha már sokadszorra utasítják el több magyar muszlim ingyenes, szívességbeli ajánlatát némi lektorálásra, hogy a kezük közé veszik a netet, és tanulnak egy kicsit..
Üdvözöllek: Iszmail