Szia Takarító!
Írod, hogy "nem a bűn által van a halál a világon".
Ez nem igaz, mert bizony a bűn miatt lett "halál" a világban, s erről az Úr Isten világos intést adott az első emberpárnak:
"mert amely napon eszel abból, bizony meghalsz"(1.Móz.2,17.).
Isten nem teremtett "halált" az embernek, nem ez volt a tökéletes akarata, hanem a hozzá hasonló örök élet. A "halál" a bűn elkövetésével jött be az ember életébe, mégpedig azon a napon, "amely napon" áthágja tudatosan Isten egyértelmű "parancsolatát", azaz BŰNT követ el.
Itt nem testi szintű halálról beszél az Ige, mivel azon a napon, "amely napon" ezt megtették - nem haltak meg Ádámék. Azaz ennek a "halál"-formának nem a testi halál volt a közös jellemzője, hanem a kiűzetés miatt megvalósuló, Isten életet adó közvetlen jelenlététől történő szellemi szintű elszakadás.
Így jött be a halál az ember életébe, azaz nem elsődlegesen fizikai, lelki szinten, hanem az ember szellemének Isten közvetlen szelllemi jelenlététől való elszakadás miatt.
Tehát nem a fizikai szintű halálról beszélt kezdetben sem az Ige, s Pál sem, azaz, ha valakinek nincsen módja "vétkezni" (pl. csecsemők), annak megmarad az üdvösség, azaz az élet, az örök élet lehetősége (ez ennél kicsit bővebb téma, de általánosságban ez az elv) az esetleg idő előtt bekövetkező fizikai halálával. Pál (és mint írtam János is az első levelében) emiatt beszélt arról, hogy az általa taglalt (szellemi szintű) halál csak azokra hat el, akik vétkeznek, bűnt követnek el. Erről a két szintű "halál"formáról beszélt Jézus is, amikor azt mondta, hogy a hívők, ha meghalnak is élnek. Pál és Péter is emiatt beszélt a fizikai halálról, a közelgő elköltözéséről nyereségként.
Lásd ezt a különbözőséget Te is, s vedd észre, hogy mindenki az Igében erről a különbözőségről, erről a kettősségről írt, szólt a "halállal", mint fogalommal kapcsolatban, akár Péternek, akár Mózesnek, akár Jézusnak, akár Pálnak, akár Jánosnak hívják is.
Üdvözlettel:
vm