Kedves Nemo!
Látom, ha kedvedre való a téma – ahol megfelelő teret találsz – és kiélheted szószátyárságodat :-) érveid felsorolásakor megfeledkezel önön korábbi véleményedről, mely szerint: Nem kétséges, hogy Pál leveleinek egy részét legalábbis, tanítványi köre hozta létre, bővítette, természetesen, mesterük nyomdokain, ami azért mégsem jelenthet szószerintiséget. Ezért értetlenül látom,:) hogy más vitáidban bizony szószerint hivatkozol részletekre, és ebből bontod ki gondolatmeneted.
Nem szeretnék takarítóval folyó beszélgetésetekbe belekotyogni, de annyit azért megjegyeznék:, hogy Pált és az ő egész teológiáját figyelembe vedd, amikor cáfolni akarod. – megjegyzésről a későbbiekben elfeledkeztél, hiszen pusztán ránézésre megállapítható, - és ezt megtették szakavatott személyek is – Jézus és Pál felfogása, tanítása és mondandója között lényegi különbségek vannak. Éppen ezért, ha alapos szerettél volna lenni, nem csak ellenfeled – néha kifogásolható - megjegyzéseire kellene válaszolnod, hanem az idézet honlap megállapításaira, de legfőképpen kifejteni véleményed esszenciáját. Látsz különbséget vagy sem a két teológia között? (Megjegyzem, több helyen lényegileg tévedsz mostani írásodban, de ezt egyelőre meghagyom takarítónak. Remélem eléggé felcsigáztam önérzeted ahhoz, hogy most ne halszd a válaszod a ködös jövőbe, mint tetted azt legutóbbi beszélgetésünkkor;)
Ha már itt tartunk, (esetleges) válaszod kérlek, úgy fogalmazd meg, hogy az igeforumon besült ’hittársak’ :-) helyében, mutass rá okfejtésem hibáira Pállal kapcsolatosan, mivel úgy gondolom, nem csak idézetekből áll a világ, hanem ésszerűségből, / és érzésből / :
Pál apostolsága.Pál nem volt apostol abban az értelemben, amilyen értelemben az ősapostolokra, Jézus által kiválasztott 12 személyre gondolhatunk. Mint itt mindenki tudja, ez a szó ’küldöttet’ jelent. Ebben az értelemben viszont mindenképpen.
Takarító gondolatának talán az ad alapot, hogy Jézus Krisztus, az Isten fia szavát egyenlővé tesszük, sőt gyakran meg is előzzük Pál ’apostol’ által mondottakkal, miközben Jézus szavai láthatóan időtlenek, míg Pál tanítása napi aktualitásokat tartalmaz. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy ezek sokszor ellentmondanak Jézusnak- ami nem csoda, hiszen Pál összesen 3 esetben idéz a protoevangéliumokból - akkor, ha elutasítást nem is, de sorrendet mindenképpen meg kellene állapítani.
Pál munkája kezdetét nyilván nem apostolként kezdte, ott még Ő próféta, tanítóként szerepel:
Valának pedig Antiókhiában az ott levő gyülekezetben némely próféták és tanítók: Barnabás és Simeon, ki hivattatik vala Nigernek, és a Czirénei Luczius és Manaen, ki Heródessel, a negyedes fejedelemmel együtt neveltetett vala, és Saulus. -remélem, látjátok. Sőt azt is, Saulus még nem vált Paulussá, a közhiedelemmel ellentétben, ez nem a megtérésekor történt.
Munkája közben apostol volt-é? ( Jól mondtad erec, nézzük az ajánlatod. )
Nem vagyok szabad? Nem vagyok apostol? Nem láttam Jézust, a mi Urunkat? Nem az én munkám eredménye vagytok-e ti az Úrban? Ha másoknak nem volnék is apostola, nektek bizony az vagyok, mert apostolságom pecsétje ti vagytok az Úrban. Nincs-e szabadságunk arra, hogy keresztyén feleségünket magunkkal vigyük, mint a többi apostol, meg az Úr testvérei és Kéfás? Vagy csak nekem és Barnabásnak nincs szabadságunk arra, hogy ne dolgozzunk?
Ha, csak az lehetne apostol, aki látta Jézust, akkor legalább 500 lehetnének. Amennyiben itt a feltámadás utáni találkozásról lenne szó. Látták az Úr testvérei feltámadás után? Csak Jakab. Mégis egy sorban szerepelnek Kéfással és a többi apostollal. Barnabás, aki minden bizonnyal nem látta, hiszen erről nem tudunk, viszont egy sorban van Pállal, azaz Ő is apostol, ha Pál. Márpedig akkor a látás nem kritérium. Pál itt egyébként érthetően kifejezi mitől apostol Ő: a megtértektől! Ők az apostolságának pecsétje. Tehát nem mások, de maga tette magát apostollá magát, amire joga volt, a rengeteg betérő által.
Látta Pál Jézus Krisztust?
Déltájban az úton láttam, ó, király, amint a mennyből a nap fényénél is ragyogóbb világosság sugároz körül engem és útitársaimat. Történt pedig, hogy útközben, amint déltájban közeledtem Damaszkuszhoz: hirtelen vakító fényesség sugárzott le rám az égből. Útközben azonban, amikor éppen Damaszkuszhoz közeledett, hirtelen mennyei fény villant fel körülötte,
Nem látom. Miről beszéltek egyáltalán???
Miként került valaki az apostolok közé Pál idejében?
Szükséges tehát, hogy azok közül a férfiak közül, akik egész idő alatt együtt voltak velünk, amíg közöttünk járt az Úr Jézus, kezdve a János keresztségétől addig a napig, amelyen felvitetett tőlünk: még valaki tanúja legyen velünk együtt az ő feltámadásának." Ekkor sorsot vetettek rájuk: a sors Mátyásra esett, és a tizenegy apostol közé sorolták őt.
Miként nevezte Pál a jeruzsálemi vezetőket, apostolokat?
És amikor Jakab és Kéfás meg János, akiket oszlopoknak tekintenek,
Pályafutása végén apostolnak tekintették-e, egyenlőnek magukkal?
Másnap eljött Pál velünk együtt Jakabhoz, ahol a vének is jelen voltak mindnyájan
Tedd hát azt, amit mondunk neked.
Remélem sikerült rámutatnom, Pál soha semmiféle kinevezést nem kapott, amely egyenlővé tette volna az ősapostolokkal. Viszont jogosan tekintette magát az új megtértek apostolának, hiszen azok az Ő munkájának gyümölcse volt. (Gyümölcséről a fát.) |