Talán nem derült ki világosan a hozzászólásomból, de ez az egymással együttműködő, egymásra épülő busz-vonat rendszer nyilván nem csak a volános, hanem a mávos szolgáltatás javítását is magában kell, hogy foglalja. Ha azt írom, hogy egy vasútvonal csak jó kihasználtság (magas utasszám) mellett lehet fenntartható, abból implicite következik, hogy több vonatot kell járatni az adott vonalon a mostaninál, és jobban meg kell szervezni a csatlakozásokat.
Természetesen nem állítom, hogy ez könnyen, gyorsan, és pláne olcsón megvalósítható. De talán ebbe az irányba kellene gondolkodni a jövőt illetően.
Ami viszont a konkrét példákat illeti, személyes tapasztalat alapján írom, nyilván szubjektív, de igyekeztem nem elfogult lenni (pl. Dföldvárról Pécsre én se utaznék vonattal, az már a fanatizmus kategóriája).
Vegyünk egy példát:
Indul a vonat Dföldvárról 17:24-kor, Bp Déli 19:28. Ez pontosan 2:04 menetidő.
Indul a vonat Dföldvárról 06:08-kor, Bp Déli 08:03. Ez pontosan 1:55 menetidő.
Igen, tudom, hogy ezzel ki is fújtak a jó példák. De lásd az első bekezdést. Az említett menetidőket nézve technikai akadálya nem lenne a szolgáltatás javításának, HA LENNE megfelelő számú (értsd: a vasúthoz odafuvarozott és a vasúti szolgáltatással elégedett) utas. Itt kellene keresni a vasút számára a kitörési pontot.
{OFF}
Busszal 1:35-1:45? Igen, a közvetlen járat. Ha fölférsz rá (ugyebár jó messziről szokott jönni mindegyik - ülőhelyet, csomagtartó-helyet már szóba se hozom), és ha nem kerül dugóba, pláne a Budapestre bejövetelnél. Ez 30-40 percet is képes rárakni, rendszeresen - és az M6-os se fog segíteni rajta, tekintve, hogy az is csak az M0-ig fog érni.
Próbálj meg dunaújvárosi átszállással menni (ugyebár a vonat esetében is át kell szállni, tehát jogos az analógia). Az egy külön sztori, micsoda hercehurca szokott lenni amiatt, hogy hol a Dózsa mozinál, hol az autóbuszállomáson állnak meg a buszok (pedig nem lenne nagy időveszteség mindegyik busznak érintenie a buszállomást, ca. 5 perc kitérő), és ha nem vagy megfelelően felkészülve buszmenetrendből és csatlakozásokból, akkor borítékolható a csatlakozásmulasztás, főleg késések esetén.
Szóval lehet busszal is jóval 3:00 fölötti menetidőt produkálni, ha éppen peched van, és ami a szép az egészben, hogy sokszor kiszámíthatatlan (ugyebár közúti forgalmi helyzet).
Na meg a menetrendnél korábban elinduló buszok is törtek már épp elég borsot az orrom alá. Mielőtt megkérdezed: nem a végállomásról, hanem köztes megállókból. Például Dunaföldvárról vasárnap este a 19:30-as Gyula-Dunaújváros járat. Eddig kétszer. 10-12 perccel. Az utolsó, amivel aznap Pestre lehet jutni, 22:00 órára (2:30 menetidő).
{/OFF}
Szó ami szó: tudom, mik a magyar realitások, és tudom, hogy amit írok, elég nagyívű elképzelés. De meg vagyok győződve róla, hogy távolsági vasútból és helyközi buszból lehetséges egy a mainál jóval színvonalasabb, és talán gazdaságosabb tömegközlekedést összerakni.
Ami a topic eredeti témáját illeti: sajnos a legkisebb forgalmú mellékvonalakat egyre inkább úgy néz ki, semmi nem mentheti már meg a pusztulástól... élvezzük ki őket addig, amíg még léteznek!