De miért is olyan brutálisak a mellékvonalak infrastruktúra-költségei? És hogy lehet, hogy a közúti személyszállítás infrastruktúra-költsége kisebbnek tűnik?
Ez azért meglepő, mert számtalan olyan kimutatást láttam, ami szerint a vasúti szállítás egységnyi utasra eső energiaszükséglete, helyigénye, munkaerőigénye, stb... kisebb mint a közúté. Sokáig nem értettem, mitől van ez az ellentmondás. Aztán rájöttem: attól, hogy egy teljesen kihasznált vasútvonalat vetnek össze az ugyanakkora tömeg elszállításához szükséges közúttal.
Mostanra az a benyomásom, hogy a fixköltség - arányosköltség megoszlás a titok nyitja. Egy vasútvonal fenntartása, amikor nem vagy alig megy rajta vonat, lényegében ugyanannyiba kerül, mint ha pár perces követéssel döngetnek rajta a zsúfolt gyorsvonatok. Egy közút fenntartása ezzel szemben, ha nincs vagy alig van rajta forgalom, szinte nem kerül semmibe.
Ebből az következik, hogy a vasút akkor és csak akkor alternatívája a közútnak, ha jól kihasznált az infrastruktúrája. Feltételezem, hogy a jól kihasznált Bp-Miskolc vonalon olcsóbbra jön ki az emberek elszállítása vasúton, mintha ugyanezt a tömeget buszokkal kéne szállítani. De egy napi 10-20 utast szállító vonalon drasztikus a hátrány a busszal szemben.
Vagyis a mellékvonalak megmentésének egyetlen módja az utasszám erőteljes növelése lenne. Ez viszont, mint látjuk, nem járható, aminek okain persze bőven lehet gondolkodni. Nagyrészt vonalvezetési és pályaállapot problémákról van szó, amik csak horribilis összegekkel lennének korrigálhatók, ergo nem éri meg. Sajnos. Részben persze a menetrendszerkesztés is sáros, meg helyenként a nem átgondolt takarékoskodás (tekintve, hogy ha már ott van az a szerencsétlen vonal, és viszi a fixköltségeit, akkor legalább érdemes kihasználni, amennyire csak a lehetőségek engedik, értelmetlen egy-két Bz-n spórolni).
Ugyanakkor, ha megtörténik sok mellékvonal vasútbarát szemmel igencsak fájdalmas megszűnése, ezt is nagyon ésszel kell csinálni. Ugyebár az ütőerek is elsorvadhatnak, ha nincsenek hajszálerek. Vagyis a fővonalak is csak akkor maradhatnak működőképesek, ha ugyan busz formájában, de megmarad a ráhordó hálózatuk. Vagyis az IC-hez, pesti gyorshoz levisz a busz az állomásra, és csatlakozik a vonathoz menetrendileg. Ebben nagyon pocsékul állunk sok helyütt az országban, pedig ez nem is elsősorban pénz kérdése... Saját rossz tapasztalatom, hogy pl. Dunaföldváron ahhoz a napi néhány vonathoz sem képesek 1 db helyi buszt kijáratni a központból a város szélén fekvő vasútállomáshoz, pedig ha könnyű lenne kijutni a vasúthoz, akkor még mai állapotában is épkézláb alternatíva lehetne a Pestre jutáshoz a 6-os úton számtalanszor dugóba kerülő, hétvégeken reménytelenül túlzsúfolt távolsági buszokkal szemben.
Igazából országos szinten össze kéne hangolni és a kettő együttműködését szem előtt tartva meg kéne tervezni a vasút- és buszforgalmat, meg kéne határozni hogy nagy léptékben hol melyik nyújt jobb alternatívát, és aztán arra építeni a részleteket. Pl. Pécs-Bp viszonylatban rengetegen utaznak busszal, pedig ott valószínűleg ekkora tömeg vasúti szállítása előnyösebb és gyorsabb is lehetne (Miskolc-Bp mintára), míg a ráhordó hálózatot valószínűleg busszal kéne megoldani. A Volánnál is rengeteg furcsaság van, pl. az említett Dunaföldvárról akár Paksra, akár Dunaújvárosba leginkább Bp-Pécs távolsági buszokkal lehet eljutni, amikre persze alig lehet felférni a rajtuk szorongó távolsági utasoktól és csomagjaiktól, helyközi jellegű buszközlekedés meg alig van arrafelé. Pedig logikus lenne akár egy olyan megoldás is, hogy a környékről helyközi buszok összeszednék az utasokat, és a dunaújvárosi vasútállomásig vinnék őket, a pesti gyorshoz csatlakozva. Hasonló példa az, hogy Bakonybélből Pestre (120 km) a több mint 3 órát zötyögő, minden aprófaluban megálló busszal gyorsabb eljutni, mint vonatra átszállva, mert nincsenek megoldva a csatlakozások. Miért nem jutott még senkinek eszébe a zirci vagy veszprémi vasútállomásra buszoztatni az embereket, mégpedig akkor, amikor épp vonat is van? Jó csatlakozással max. 2.5 óra alatt megjárható lenne Pest...
Kicsit elkalandoztam, bocsi, igazából csak arra akartam kilyukadni, hogy a vasúti mellékvonalakat, ha már muszáj, csak akkor szabad feladni, ha a ráhordó hálózat más eszközökkel ezután is biztosítva marad.