lyesmith Creative Commons License 2006.04.05 0 0 41
Tévedhettem. A lényeg egy 24m hosszú hajó sohasem volt "ócska vacak" vagy teknő. Ez már egy tisztességes hajó.
A forrásaim:
http://www.abc.se/~pa/uwa/wrekmed1.htm
http://www.unc.edu/courses/rometech/public/content/transport/ships/merch_04.html

Mindt mondtam volt a 40m nél hosszabb nagyon ritka, amit példát találtam az mind Caligula megalomániájának köszönhető, mint a Nemi tóban talált 240láb hosszú hajó. (ez talán nem is tengerjáró) Vagy az amellyet külön az obeliszk szállításának építettek, ez szintén Caligula.

Szerintem is elbírta az obeliszket, de azért megjegyzem nehéz munka lehetett főleg hogy az ilyen gyakran változtatja a súlyát hol 500, hol 700 tonna.

30. hozzászólásban azt kérdezted mekkora tőkesúly kell hozzá elszállítani egy 500 tonnás darabot. Nos 500 tonna, egyszerűen csak a hajó fenekére rakják a rakományt.

Valahol olvastam egy érdekes dolgot a viking hajókról és ez éppen a zsindelypanánkoláshoz kapcsolódik. Igaz hogy nagyobb a súrlódást okoz, viszont valahol 8 csomó táján a levegő a hosszanti méllyedéseken végigáramlik a hajó egész hosszán és mintegy légpárnát képezve hirtelen lecsökkenti a súrlódást. Vagyis a hajót nehezebb elindítani viszont könnyebb hosszú távon nagy sebességen tartani mint más hajókat.