Mint tudjuk, az olaj hatalmas uzlet, az olajtarsasagok hatalmas "luxusprofitot" sopornek be minden evben. Termeszetesen azt nem mondhatjak az uzletemberek es az uzleben erdekelt politikousok, hogy " ...nem all erdekunkben hogy csokkentsuk az amerikai gazdasag olaj iranti ehseget, mivel minel tobb olaj fogy, annal gazdagabbak leszunk... a kornyezet kulonben is le van szarva..." Ok inkabb arrol beszelnek hogy milyen fontos a az olajtol valo fuggetlenseg, a munkahelyteremtes, meg ilyenek. Ez mind fontos, igen, de ez a egesz csak penzrol szol, semmi masrol.
Az ujonnal feltart teruleteken Alaszkaban a kitermelheto olaj mennyiseget napi 1.5 millio barrel-re teszik ami hozzavetolegesen 246 millio lliternek felel meg. Az USA ban kb 300 millo gepjarmu kozlekedik, csak benzinbol hozzavetolegesen 1.4 milliard (!) liter fogy el naponta. Az olaj minosegetol fuggoen egy liter benzin eloallitasahoz kb 1.5 liter nyersolajra van szukseg. Ez azt jelenti hogy kizarolag az USA egynapi benzinszuksegletenek kielegitesehez mintegy 2 milliard liter olajat kell kitermelni naponta. Ez nem tartalmazza az egyeb uzemanyagfajtak, nyersolaj alapu termekek es vegyi anyagok eloallitasahoz szukseges nyersolaj mennyiseget. Mindent egyuttveve az USA napi szukseglete 3.3 milliard liternyi fekete arany. Kizarolag azzal, hogy a gepkocsik jelenlegi atlagfogyasztasat 10-15 szazalekkal csokkentenek, ez az Alaszkabol szarmazo mennyiseggel egyenlo megtakaritast tenne lehetove es nagymertekben csokkentene (mintegy 20 szazalekos fogyasztascsokkentes eseten ki is valtana) az import szuksegesseget a Kozel Keletrol. Ez viszont rossz uzlet lenne az autogyartoknak, az olajtarsasagoknak es gyengitene a gazdasagot is ugyanis az atlagosan 15-20 literes fogyasztasu oriasterepjarok amivel az emberek dolgozni es bevasarolni jarnak, sokkal nagyobb nyereseggel dobhatok piacra mint a kisebb autok. Sok ember miutan elszornyulkodik a haborukrol es az olajarakrol szolo hirek hallatan, beul a 3 tonnas 6 ezer kobcentis V8 as terepjaroba es elmegy bevasarolni ahol alig fer el a parkolohelyen a tobbi hasonlo meretu autotol. Sok esetben 2-3 ilyen meretu auto is van egy atlagos csaladban.
Ezek utan az a kerdesem, a napi 3.3 milliard liternyi nyersolajat igenylo gazdasag oljafuggoseget mennyiben fogja megvaltoztatni az Alaszkabol szarmazo napi 250 millio liter, mikozben a teljes fogyasztas mintegy 70 szazalekat importbol fedezik. A kitermeles megkezdese eseten ez az arany mintegy 60 szazalekra fog csokkenni. Ez a kulfoldi olajtol valo fuggetlenseg? Vagy csak egy ujabb jo uzlet az olajtarsasagoknak?
Ime egy cikk a temaval kapcsolatban:
Last week, the Department of Energy's Energy Information Administration released data showing that oil consumption in the US reached record levels in 2005, averaging 20.7 million barrels per day. That is a 1.7% increase in consumption over last year.
Even with gas prices at record levels, the worst hurricane season in recent memory, and daily reminders from Iraq about the consequences of our oil dependence, Americans still consumed oil at a record pace.
So why didn't high prices slow us down? Because the majority of Americans don't have the options available to them to make a big dent. If you live in a community that lacks strong public transit and is spread out, you are going to have to drive. Once you get on the car lot to buy that car, you are stuck choosing between a sea of gas-guzzlers and maybe a few efficient vehicles that are likely to have a waiting list.
That is why we need an oil change. Raising the fuel economy of our cars, trucks, and SUVs is the first step. Increasing standards to 40 miles per gallon (6 liters/100km) within ten years would save over 4 million barrels of oil per day - more than we currently import from the entire Persian Gulf and could ever get out of the Arctic Refuge, combined. We also need to start taking steps to provide Americans with good transportation choices that take cars off the road. Investing in public transit and walkable communities will improve our quality of life, cut our dependence on oil, and protect the environment.