forest240 Creative Commons License 2006.02.25 0 0 995
Damilos vagofejek hasznalata. Sorrendben ez a kovetkezo, hiszen tavasszal a zsenge, meg nem tul eros gazok, gyomok irtasanal sokkal eredmenyesebben hasznalhatok, mint a kulonbozo fukesek, vagy a dikicskes. Mindenekelott tudnunk kell, hogy itt a meret a lenyeg. Vagyis: a gepkonyv altal ajanlott atmeronel kisebb damilszalat ne hasznaljunk. Motoros kaszaknal ( nem szegelynyiro) ez altalaban 2.4 mm-tol folfele van. Az eloirtnal nagyobb atmeroju damilt is hasznalhatunk bizonyos korulmenyek figyelembe vetelevel. Ha a vagando terulet suru, vekony szalu fuvel van benove, mindig az eloirt atmeroju damilt hasznaljuk. A suru fu ugyanis nagyon megfogja a morort, amin a nagyobb atmeroju damil csak tovabb ront. Ellenben ha a terulet vastagabb szaru gazokkal van benove, de azok nem suru, tomott formaban nonek, hasznalhatunk vastagabb szalat, mert a motornak lesz ideje "levegot venni" es tartani tudja a kivant fordulatszamot. Ha a kezelesi utmutato 2.4mm-es damilt ajanl, a legnagyobb atmero, amit meg hasznalhatunk a fent emlitettek figyelembe vetelevel, 3mm. Vastagabb damilszalat azert hasznalnak az emberek, mert azt hiszik az nem szakad-fogy annyira. Ez igaz is, de csak reszben. A vastagabb szallal ugyanis az van hogy a novenyzet nem szaggatja ugyan, jo sokaig hosszu marad, am egy ido (5-10 perc) utan a vagofej kilepteto szemei ( a ket lyuk, ahol a damil kijon a fejbol) elragjak azt, es ugy szakad el, hogy az egyszeru utanallitas helyett szet kell szedni a fejet es ujra kell fuzni, csevelni a vagoszalat. 1-2 szer ez elmegy, de aztan suru anyazasok lesznek. Figyeljunk erre, mert a kevesebb neha tobb. Azt is tudnunk kell, hogy a damillal torteno vagas a kaszalas legdragabb modja. No nem elsosorban azert, mert maga a damil is penzbe kerul, hanem azert, mert a benzinfogyasztas ilyenkor csaknem a duplaja, mintha dikicskessel vagnank. A damilnak ugyanis, mivel szinte semmi sulya, nincs tehetetlensegi ereje, mint a kesnek, amellyel segithetne a motort a fordulatszam megtartasanal. Ezert mig a kes hasznalata eseten sokszor elegendo bo fel gazon jaratni a motort, damilos vagofegofej eseteben szinte mindig teljes gazon bogetjuk a masinat. A masik nehezito tenyezo a legellenallas, ami a damilnal sokszorosa a kes legellenallasanak, ezert is sziszeg annyira. Ahoz tehat, hogy ki tudjuk hasznalni a damil vagofej nyujtotta elonyoket, be kell tartanunk egyfajta vagasi technikat, amivel a leghatekonyabb-gyorsabb modon vegezni tudunk a terulettel. Sokan azt hiszik - en is igy voltam vele kezdetben - , hogy gyors kaszalas mibenlete abban all, hogy az ember gyors ide-oda rangatasokkal halad elore. Nos, ez nem igy van, ez a modszer testedzesnek jo, nem kaszalasnak. A helyes technika az, amikor magunk elott egy egesz felkort vagunk, vagyis nem csak elore haladunk, hanem oldalra is. Ha magunk elott felkorben dolgozunk, ez az jelenti, hogy egy huzassal csanem 2.5m hosszan, 20-25 cm szelessegben vagjuk a fuvet a felkoriv menten, ugy hogy mi magunk kozben csak allunk. Aztan egy kis lepes elore, majd ujabb felkor, es igy tovabb. Ez a leghatekonyabb modja a damillal torteno vagasnak, amikor nem rohangalunk fel-le a teruleten, aminek kovetkezmenye az ido elotti kifaradas, hanem valoban kaszalunk. Minek dolgozni a gep helyett? Jo munkat!