Törölt nick Creative Commons License 2006.02.09 0 0 653

Véleményem szerint addig, amíg egyszemélyben vagy a teljes stáb, addig teljesen mindegy, hogy a snittlistát otthon találod-e ki, vagy a helyszínen. Amatőr körülmények között én kifejezetten az utóbbit javaslom, mert a helyszín adottságai és fényviszonyok tükrében úgyis borulni fog az egész. Vágj bele, oszt kész. Az elején lesz egy kis selejt.

Az helyes meglátás, hogy sokszor képen nem úgy jönnek ki a dolgok, mint élőben. A fényképezésnek, képkompozíciónak vannak megfigyelésen alapuló szabályai. Agyunk a képet szisztematikusan analizálja. Mindig a nagyobb tereket, a világosabb foltokat fogja föl először. Példának okáért

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955130.jpg

Ugye azonnal megtaláltad a kis katonát?

A másik trükk, a vonalak. Az agy az analízis folyamán mindíg végigköveti a vonalakat. Itt egy kép erre is:

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955142.jpg

ugye, hogy azonnal elvitte a tekinteted a négy vonal képzeletbeli metszéspontjába? Oda tehetsz bármilyen témát, és meglesz a közönségnek.

Ha viszont ilyen hangsúlyos perspektíva nincs, nem nagyon szoktunk középre komponálni, mert bizonytalan lesz a kép, mert agyunk nem tudja, melyik felével kezdje az analízist. Példának okáért:

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955166.jpg

Ha mégis középre komponálunk, akkor érdemes azt egy biztonságos keretbe helyezni, így:

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955160.jpg

Általában azok a könnyen értelmezhető képek, amelyek a képmezők harmadába húzott vonalakra épülnek (kvázi-aranymetszés). Erre példa az alábbi:

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955173.jpg

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955137.jpg

Bár ez csak egysíkú kompozíciónál működik, ha perspektíva van, a vonalak elviszik a tekintetet:

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955154.jpg

viszont valamennyire kompenzálható a tónusokkal:

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955173.jpg

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955139.jpg

Aztán plasztikusságot adhatunk a képnek a mélységélességgel is. Ehhez maxikinyitott blende kell, még 64T-nél is elkélhet egy-két 4x szürke szűrő. Ekkor azt állítjuk élesre, amit hangsúlyozni kívánunk. Példának okáért

http://img.tar.hu/berliniolimpia/size2/3955146.jpg

hiába van az előtérben teljes valójában, világos ruhában a biciklis srác, mégis a háttérben lévő, sötét épület hangsúlyos.

Na most ez jó zavaros lehet, jobban jársz, ha keresel egy rendes fényképész-könyvet, és nem figyelsz a magam fajta kontárra... de azért remélem, sikerült pár érdekes példát állítanom a kompozíció kérdésére. ;-)

Előzmény: Superb_ (652)