giha Creative Commons License 2006.01.25 0 0 1833

Üdv. mindenkinek!

 

,,Fenn maradó motorfordulat

 

A modern motorvezérlő rendszerek sajátossága, hogy az erőforrás

fojtószelepét nem közvetlenül a vezető mozgatja a gázpedállal,

hanem a motorvezérlő elektronika, egy kis elektromotor segítségé-

vel, az üzemi körülmények és a gázpedálállás figyelembevételével.

A rendszer visszacsatolt, tehát a kipufogógázok egy vagy több szen-

zoron keresztül hatással vannak a motorvezérlésre. Hirtelen gázpe-

dálállás változásnál - ide tartozik a sebességváltás esete is, hiszen

ekkor elkapjuk a lábunkat a gázról - a rendszer rövid időre bizonyta-

lan állapotba kerülne, a visszacsatolt jelek nincsenek időszinkronban

a motor pillanatnyi üzemállapotával. Ilyen esetekben nagymérték-

ben nőne a károsanyag kibocsátás, és az esetleges elégetlen üzem-

anyagok miatt a katalizátor terhelése is. A motorvezérlő elektronika

- tehát elsősorban emissziós okokból - nem szereti a heves fojtó-

szelep változásokat, ezért  - például váltáskor - bár mi elvesszük

a lábunkat a gázról, a fojtószelep becsukódása, és az üzemanyag be-

fecskendezésének megszűnése nem történik meg azonnal, a motor-

fordulat lassabban esik vissza. A jelenséget tetézi, ha a motorvezérlő

elektronikában van gázpedálremegés kompenzáló funkció, hiszen

ez az - elsősorban göröngyös utakon fellépő - önkéntelen gáz-

rugdosás hatását csökkentve tovább távolítja a gázpedál állás és

a valós fojtószelep állás szinkronját."

 

Ezt az autó teszből szedtem.

 

A lámpák nekem is párásodtak az első napokban. Azt gondoltam, hogy hibásak.

Kb. másfél hét múlva kicseréltettem őket, bár ekkorra már nem volt gond velük.

Mindegy, kicserélték, de az újak is párásodtak pár napig...

Azóta nem volt gond velük.