sjanius Creative Commons License 2006.01.15 0 0 707

A Veke nevében nem szerepel a civil szó, így nem is lehet számon kérni rajtuk, ha terveik, nem minden esetben egyeznek meg a civil szféra érdekeivel.

A most sikeresen kipánikolt ZIU-k cseréje, a többszörösére fújt, de nem emelkedő számú balesetek kapcsán, még lehetett ösztönös.

De a már jó előre bejelentett igény a GVM-ek cseréjére már azt mutatja, hogy tervszerű támadás várható ez ügyben. Ha majd annak idején a GVM-ek is hirtelen el kezdnek rázni, akkor majd tudni fogjuk honnan fúj a Veke szele.

Egy tervszerű amortizáció, és a kocsik 1o-14-évenkénti cseréje természetesen jogos igény. Azonban a várható költségekről nem szabad elfelejtkezni.
Ha majd a kurva BKV megint jegy árat emel, akkor majd gondoljunk arra , hogy most fizetjük ki, a Veke által kierőszakolt "tervszerű" kocsi cseréket.

Az utazó közönséget természetesen sem a BKV, sem pedig a Veke nem kérdezi meg mikor mit tegyen, a költségek ennek ellenére őket terhelik.

A korszerű kocsik nem jelentenek egyet a csökkenő áramfogyasztással, sőt. Amit a réven nyerünk a visszatermeléssel, azt bőven elveszítjük a fűtés, és hűtés oltárán.
Ez kiderült a Combinok kapcsán is, ugyanis a segédüzemre több áramot használnak, mint a jelenlegi kocsik üzem közben.
Az öreg Ziu-k ugyan sokat fogyasztottak, de fűtésre , hulladék hőt használtak, ami most elmarad, így természetesen elektromos fűtést kell használni.

A új járművek beszerzési ára nagyságrenddel különbözik a régeikétől.
A Ziuk előtt nem kellett törető kocsinak végigmenni a vonalon, az újak, a lefagyott vezetékekkel már nem bírkóznak meg, ezért vagy a régi Ziuk fognak járni előttük üresen, vagy egy teljesen új áramátalakító rendszert kell kiépíteni erre a célra.
Hasonló a helyzet az utakkal. A Ziuk mág csak csak megbírkóztak a rossz utakkal, az új alacsonypadlós kocsiknak viszont teljesen más minőségű útra van szükségük.

A garancia lejárta után, a BKV-nak saját kézbe kell venni a kocsik üzemeltetését, mindenkori javítását. Ehhez teljesen új szervíz képességet kell kiépíteni.
Az új járművek alkatrészei, mégha egy részük a Ganztól is származik, külföldről érkeznek. Ezek ára, raktárra való készletezése, újabb milliárdokat emészthet fel.

Mindez persze nem elég indok arra hogy ne cseréljék le az elhasznált kocsikat, de a kép akkor teljes, ha a Veke arról is tájékoztat egy ilyen viharos akció kapcsán, ami ről a kiadások kapcsán már nem szívesen beszélnek.

Nem az ő gondjuk! De ahogy mint minden civil sem képes az optimális hat éven belül lecserélni a kocsiját, így nem egészen értem miért erőszakolja rá a közösségi járművek cseréjét, hiszen áttételesen ez szintén a civilek zsebére megy.

Talán őket is meg kellene kérdezni mielőtt milliárdokkal dobálózik a VEKE mások zsebére.