VEKE-fan Creative Commons License 2006.01.09 0 0 705

Kicsit átfogalmazva leírod, amit én is leírtam. Sebaj!

 

No akkor:

 

1. Földeletlen hálózattal kisebb lenne az ármütés veszélye.

 

Mennyibe kerülne átalakítani a hálózatot földfüggetlenre? Újabb trafókat, egyenirányító telepeket megépíteni. Sok.

 

2. Nem törvényszerű, hogy egy akár 1oo-2oo voltos porkötés is balesetveszélyes legyen.

 

Nem törvényszerű, de befolyásolja. Különben is, a porkötés nem voltos, hanem ohmos. Hogy mekkora feszültség mérhető a troli karosszériáján, az függ egyrészt a porkötés ellenállásától (hogy ez mitől függ, már kitárgyaltam a másik topikon), másrészt attól, mekkora a földelés (a megfogó ember ellenállásától stb.) Végy elő egy digitális multimétert és próbaképpen mérj ki egy Ziut sötét testkötésjelzővel, száraz időben! Simán ott a 600V DC, de ez ilyenkor nem veszélyes, mert amint megfogja valaki a kapaszkodót, ez rögtön leesik kb. 10V-ra. Az emberi test ellenállása kb. 1 kiloohm, míg a multiméteré 1000V-os állásban 50-100 megohm.

 

A veszélyesség még egyénfüggő is (életkor, idegi állapot, számít-e rá stb.), egyértelmű konzekvencia nem vonható le. Egy 9V-os elemmel is könnyen meg lehet ölni bárkit (nem a torkán lenyomva :-).

 

3.  A ZIU tervezési és öregedési mutatói a bajok forrásának az egyik legfőbb oka.

 

A következő hozzászólásomban és a másik topikban leírtam :-).

 

4. Nem gyártottak még olyan trolibuszt, de semilyen más villamos eszközt sem, aminél 1oo % ban ki lehetne zárni az áramütés veszélyét.

 

Valóban nem, de a különféle megoldásokkal (aktív és passzív védelem) minimálisra csökkenthető a kockázat. A legegyszerűbb FI-relés megoldás is már sokat számít, ezt még lehet egyéb elektronikus védelmekkel kombinálni.

 

 5. Aktív, és passzív szigetelési megoldásokkal el lehetett volna még húzni a ZIU-k feltétel nélküli cseréjét.

 

Igen. De meddig? Leírtam már, hogy nemcsak az elektromossággal van baj. Persze biztos tökéletesre megcsinálható a Ziu, hogy bárki megnyalná a tíz ujját utána, csak legyen, aki fizesse. Mint a nagyapám bicskája, aminek már egyszer cserélték a nyelét, később a pengéjét is, de az még mindig a nagyapám bicskája. Amire ezzel ki akarok lyukadni: a pályaszámon kívül mindent ki kéne a gépen cserélni.

 

Nem vagyok troliellenes, támogatom a sok évvel ezelőtti kis BKV-füzetkés elképzelést, hogy a 9-es és a 95-ös buszt a jövőben kiváltsa a leendő 84-es és 85-ös troli, jó kis csuklós Solarisokkal :-)))

 

vekefan.újbólokoskodik

 

 

Előzmény: sjanius (703)