Tiszteletes úr Creative Commons License 2006.01.07 0 0 2590

II. Burna-burias hozzászólt az egyik témánkhoz a másik rovásrovatban:

 

************************************************************

 

Provó Jordanest idézi az 50 000 éves magyar írásbeliség rovatban:

 

Vesosis, az aegyptusiak királya, … csaknem egész Asiát uralma alá vetette, s arra kötelezte, hogy kedves barátjának, Sornusnak, a médek királyának adót fizessen. Hadseregéből akkor néhányan a győztesek közül megtekintették az alávetett, mindenben bővelkedő provinciákat, s elhagyván az övéik csapatát, önként Asia területein maradtak …Az ő nevüktől, illetve nemzetségüktől származtatja Pompeius Trogus a parthusok törzsét …Ebből következően a mai napig is szkíta nyelven a szökevényeket parthusoknak nevezik.”

 

Megjegyzéseink a Provó által emlegetett 'pártos, pártütő' etimológiához:

 

Pahlavi, pehlevi: An Iranian language used in Persia during the reign of the Sassanids.

 

Etimológiája: Persian pahlawī, from Pahlav, Parthia, from Old Persian Parthava-.

 

Forrás: http://www.bartleby.com/61/32/P0013200.html

 

Az óperzsa ékiratokban tehát Parthava (Parθava) alakban fordul elő a területnév, ami viszont a szumír „Szubur-ki”, „Szubar-ki” toponímákhoz áll közel, s ezekben nem nehéz felismerni az sz-elővetést.

 

A Parthava>Pahlav alakoknál metatétikus jellegű hangzócsere (vö. pl. bishop–püspök) és r–l átmenet történt.

 

Nézzük azonban, mit ír róluk Iustinus (XLI, 1–3):

 

„A parthusok, akik kezében most – miután szinte megosztoztak a földkerekségen a rómaiakkal – a Kelet fölötti uralom van, a szkíták száműzöttei voltak. Ezt a nevük is nyilvánvalóvá teszi, mert scytha nyelven a száműzötteket »parthus«-oknak mondják …Scythiából belső lázongások folytán űzték ki őket; ekkor titokban Hyrcania meg a dahák, apartanusok és margianusok népei között elterülő pusztaságokat foglalták el …Nyelvük a scytha és a méd nyelv között középen foglal helyet: e kettőnek a keveréke. Ruházatuk egykor saját divatjuk szerint volt; mióta bevonult hozzájuk a gazdagság, olyan, mint a médeké: pompás és redőkbe szedett. Fegyverzetük ősi és scythaforma …A harc náluk abban áll, hogy lovaikon előreszáguldanak, majd hátat fordítanak az ellenségnek; gyakran színlelik a megfutamodást, hogy ezzel üldözőiket elővigyázatlanabbakká tegyék …Gyakran a küzdelem legnagyobb hevében hagyják ott az ütközetet, majd kevéssel utóbb, futtukban újra kezdik a csatát, úgyhogy amikor az ember azt hinné, hogy már legyőzte őket, éppen akkor kell a legnagyobb veszéllyel szembenéznie. Nekik is meg a lovaiknak is pikkelyes vért szolgál védelmül, mely a lovat és lovasát egész testén befedi …minden egyes férfinak több felesége van …Minden időben lovon járnak: lovon mennek a csatába, lovon a lakomára, lovon hivatalos és magánügyek intézésére; lovon álldogálnak, kereskednek és beszélgetnek …Az érzéki élvezetekben mértéktelenek…” (Horváth János ford.)

 

Érdemes megfigyelni, hogy Iustinus félreérthetetlenül nehézpáncélos lovasokról (cataphractusokról) beszél a parthusoknál, ami azért is fontos, mert egy Ftonyo nevű hozzászóló nagyképűen Szászánida eredetűnek mondta a vértes nehézlovasságot pár hónapja a Kik voltak a szkíták? topicban. Az ismert Dura városbeli falfirkát kellett egyebek mellett felhoznom ezen állítása és a középkori európai lovagi intézmény parthus eredetének igazolására.

 

*****************************************************************

 

Ehhez a következőket fűzhetjük hozzá:

 

A sumer szubar névvel való összevetése meglepő, de talán a parthus első szótagja és a szubar utolsó szótagja valóban rokonságban állhat egymással. A magyar part ugyanis egy kiemelkedő, földből, kőből álló képződmény. A sumer bar pedig földhányást jelent, azaz nem állnak távol egymástól.

 

Ezt a földhányást a sumerek a világheggyel azonosíthatták, amit viszont több mitológia megszemélyesít és az első embernek, vagy istennek tekint. Az viszont nagyon gyakori, hogy egy népet egy ilyen mítikus héroszról nevezzenek el. Azaz a párthus népnév valóban jelenthet partot, pártoskodást (elszakadókat, szökevényeket), egyúttal azonban a szubar (Bíró szóbeli tájékoztatása szerint ez Ős bar, azaz ős ember jelentésű) népnévhez is lehet köze.

 

Érdekes fejlemény.