végállomás Creative Commons License 2005.12.15 0 0 26
http://index.hu/politika/belfold/budapest/1214veke/

"Új 4-es, 6-os villamos: Gut, very nice!
Gyárlátogatás a Siemensnél Bécsben

villamos
Fotó: Huszti István | 2005.12.14.

Gyárlátogatáson járt az Index Bécsben, ahol Demszky Gáborral és Aba Botonddal megleshette a készülő új nagykörúti villamosok, a Siemens Combinók első példányát. A politikusoknak tetszett, tudósítónknak árnyaltabb a véleménye.
Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerõsének!
Nyomtatható változat
hirdetés

Fővárosi delegáció utazott a Siemens bécsi összeszerelő üzemébe szerdán, hogy a nagykörúti villamosok első példányának egyikét félkész állapotában bemutassa a nagyérdeműnek. A BKV 40 Siemens Combinóval cseréli le a 4-es, 6-os villamosflottát, az összes szerelvény leszállítását 2007 tavaszára ígérik.
Hanyagolt civilek

Nézze meg a gyárlátogatás képeit!
Eredetileg a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is hivatalos volt, de végül nem jöttek el. Érdeklődésünkre Lakos Imre, a budapesti SZDSZ elnöke azt mondta, hogy a VEKE magától nem akart eljönni. A civilek az Indexnek ezzel szemben azt mondták, az utolsó pillanatban a főváros vezetése letiltotta őket a látogatásról, annak ellenére hogy rajta voltak a meghívottak listáján. A dolog azért is érdekes, mert a VEKE már hivatalos, fizetett szakértői státuszban áll a fővárossal. De ki látott már olyan villamosbuzit, aki ne akarná az új 4-es, 6-osokat megnézni?

A főváros potentátjai (Demszky Gábor, Vajda Pál, Lakos Imre, Gy. Németh Erzsébet) mellett a BKV potentátjai (Aba Botond, Vág Péter, Menyhért László) foghattak kezet a Siemens potentátjaival.
Demszky a villamosokról prédikál

"Hogy miért vagyunk ennyien?" - teszi fel a kérdést a Siemens csarnokában Demszky Gábor főpolgármester. (A kérdés jó, a Siemens-vezérkar is elszólta magát, soha ennyien nem voltak még gyárlátogatáson náluk, még a gépeket is kikapcsolták, ne legyen hangzavar. Nem is volt.)

"Mert utoljára a 80-as évek elején vásárolt Budapest új villamost, a Tatrát (a szögletes csehszlovák villamos, ami gyorsuláskor naj-naj-naj-naj hangot ad ki magából), azóta nem, és most megint, jelenti ki a főpolgármester, majd hozzáteszi, hogy a kötöttpályás közlekedésé a jövő.

"A villamoshálózatot fejleszteni fogjuk, nem kurtítani" - mondja még Demszky. Pedig a főváros mást sem csinált az elmúlt tíz évben, csak kurtította a budapesti villamoshálózatot. (Legutóbb, szeptemberben, a Thököly úton akarták felszámolni a síneket, hogy még szélesebb legyen a belvárosi kelet-nyugati autópálya.)

Az elszóláson azért nem vágódik senki sem hanyatt, mert:

1. a német ajkúaknak fogalmuk sincs a kérdésről
2. a magyar ajkú politikusok semmitől sem vágják magukat hanyatt
3. a többiek pedig megszokták vagy fogalmuk sincs arról, hogy a főváros vezetése naponta képes változtatni a stratégiáján, ha úgy adódik (lásd még: a nyári szemléletváltást a 15 évig lesajnált, majd hirtelen komolyan vett biciklistákkal).

A 4-es, 6-os világszám

Persze, minek sopánkodni, a villamosokat akartuk látni, és végeredményben már látjuk is - a pulpitus mellett rögtön, három darabban -, a fene fog a főpolgármesterre figyelni, ha Budapest jövőjét fürkészheti.

Mi a véleménye?
Tetszik 188
Nem tetszik 85
Nekem jó lesz 61
Ha Vajda Pálnak tetszik, akkor nekem is 32

A villamosok pont úgy néznek ki, mint a korábban visszahívott Combinók, pedig alapos újratervezésen este át, de a típus pofázmánya, színe megmaradt olyannak, mint a tenderen ismert volt. A Siemens Combinóinak alumíniumvázával komoly gondok voltak, az összes darabot vissza kellett hívniuk Európából 2004 tavaszán, mert repedezni kezdtek. Az új konstrukció már acélból készült, erről én is meggyőződhettem, éppen az orrom előtt hegesztették a második villamos egyik kocsiját.

A 4-es, 6-os villamos vonala világszám, és az új járművekkel is az marad: az új szerelvények 54 méter hosszúak, 6 kocsiból, 3 ízből állnak, oldalanként 8 ajtajuk van, ebből kettő kerekes székeseknek kitalálva, 350-en férnek el bennük, ebből 80-an ülve - ilyen hosszú villamos a világon nincs még egy.

Lássuk a villamost, magát!

A csarnokban tehát egy szerelvény áll a bakokon, fej-tor-fej felosztásban. Óriásgiliszta ez, nem óriáshernyó! Az objektum érzelmi arckifejezésével még nem vagyok tisztában, kicsit talán infantilis. Aki a kerekeket keresi, Grazban találja meg őket egy másik Siemens-gyárban.

A villamos sárga, de - sajnos - nem a hagyományos, fehér felsővel, barna oldalcsíkkal és sárga szoknyával színezett budapestivillamos-féle sárga. Belül viszont fehér, a padlózat meg szürke, és valószínűleg pár hónap múlva az egész belső rész szürke lesz a kosztól mint némely új buszaink. A gumipadló egyébként az egyetlen magyar termék a konstrukcióban a Graboplast jóvoltából.

A villamos egyterű, 50 méter hosszan kizárólag belterület, ez tetszetős! A plüssbevonatú ülések vizsgálatakor viszont a modern tömegközlekedésben teret hódító hányásmotívumba ütközöm (ragulevesbe szeletelt sárgarépa formájú ábrák vegyes elosztásban kék mezőben, ez utóbbi nagy mennyiségű cukros likőr lehetett).

Az ülő- és állóhelyek elosztása szokatlan, az alacsony padló átka: a magaspadlós villamosoknál a padló alatti kerekek a magaspadlós villamosoknál kiemelkedő kerékdobok formájában ütnek vissza, ezek ormótlanságát a belső tér részévé kellett tenni. Ez mintha kevésbé sikerült volna, a középső folyosón legalábbis kisebb lett a hely, több fenék fog itt súrlódni egymásnak, mint eddig.

Nézze meg a gyárlátogatás képeit!

Az alacsonypadlós típus a gyors utascsere miatt előnyös (gyorsabb le- és felszállás), de mivel kettővel kevesebb ajtó van oldalanként, és belül is szűkösebb a hely, kérdés, hogy ez így is lesz-e. Az sem világos, hogyan jön ki a 80 ülés (70-et számoltam össze) és 350 állóhely, hiszen a mai Ganzokban 200 utasnál már fellép a heringeffektus.

Gut, very nice!

A villamos kezelőtábláját, vagyis műszerfalát vagy Darth Vader mellkasából szerelték ki, vagy egy leselejtezett csehszlovák villamosból, de mindenképpen a 80-as években kell keresgélnünk: rengeteg színes gomb nagy összevisszaságban. De össze lehet hasonlítani a villamostenderen a Siemens mögött záró francia Alstom villamosának, a Citadisnak a műszerfalával, és essünk hanyatt.

"Gut, very nice!" - jelenti ki Vajda Pál MSZP-s főpolgármester-helyettes hosszas nézelődés után az egyik Siemens-potentátnak, majd immár tolmács segítségével hozzáteszi: "A budapestieknek le fog esni az álluk!"

Május közepén szállhatunk fel rá

Az intim jelenettől arrébb még intimebb szcénába csöppenek: éppen Aba Botond BKV-vezér magyarázza Demszkynek a forgalomba helyezés ütemezését, amit ezennel (nem szöveghűen!) megosztok önökkel:

Egy (vagy kettő - ezzel kapcsolatban is megoszlanak a vélemények) villamos megérkezik március 20-án Budapestre, vagyis a parlamenti választások előtt már be lehet mutatni egy mozgó villamost a közönségnek, mondja Aba Botond, de még nem lehet őket kipróbálni, Demszky értelmesen bólint.

Mivel a Siemens teljesen újratervezte a Combinókat, használat előtt még le kell vizsgázniuk, ami azt jelenti, hogy 10 ezer kilométert futniuk kell, ezalatt az utasokat homokzsákok helyettesítik (nem tréfa!). A próbautakat éjszaka fogják teljesíteni Budapesten, miközben másik három budapesti villamos Németországban, Dortmund környékén fog körözni egy próbapályán.

Májusban utazhat az első utas, és bliccelhet az első bliccelő először a egy (vagy kettő) villamos(ok)on. Demszky számára az igazi próbatételt jelentő 2006. októberi önkormányzati választásokra már tízegynéhány szerelvény futhat ideális esetben ("Ez nagyon jó lenne!" - reagál ugyanerre az információmorzsára egy másik pillanatban Bőhm András, SZDSZ-es honatya), a teljes állomány (40 villamos) egy fél évvel később, 2007 tavaszára szorítja ki a mostaniakat.

Végezetül az adófizetők pénzéről szólva: a villamosok összesen 36 milliárd forintjába kerültek a városnak, de a költekezésnek még nincs vége: a Hungária körúti kocsiszínt, a Margit-híd feljáróit, illetve az összes peront át kell alakítani a Combinók érkezése előtt (2006. április, május), ez további 5 milliárd forintot jelent.
"