"...Ki az igazi patrióta?(Index)
Van autópályájuk
"Szegedi vagyok! Autópályám van!" - olvassuk a déli megnyitóünnepségre érkezett egyik autó hátulján. A színpadon Lamperth Mónika, Kóka János, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Botka László sorakozik fel a nulla fokos napsütésben és a metsző szélben Szeged határában, az M5-ös leágazásánál. Lamperthen és Medgyessyn kesztyű. Gyurcsány a Himnusz alatt szívére teszi csupasz kezét, ahogy egy patriótához illik, de ne legyen kétségeink afelől, hogy a többiek is azok, legfeljebb kerülik a színpadias gesztusokat. Kóka egy jégszoborra hasonlít, de azért megőrzi bátorságát és igazságosságát.
A kormányfő rövid beszéde alatt háromszor bodicsekeli Orbán Viktort. Egy: "Mi nem beszéltünk róla (az autópályáról), megtettük". Kettő: "Igazi patrióta magatartás, ha nem beszél, hanem cselekszik". Három: "Nem hiányból épül az ország". ..."
"...Sok pénzünkbe kerül(MNO)
Az M5-ös autópályáért az AKA-nak csaknem olyan összeget fizet az állam 2005-ben, mint amennyibe az országos sztrádahálózat fenntartása és fejlesztése kerül az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-nek. Az M5-öst PPP formában építi és üzemelteti magántőkéből az AKA, ezért viszont az állam a futamidő végéig, jelen esetben 2030-ig évente rendelkezsére állási díjat fizet. E szerint az építési kockázat ugyan az AKA-é, viszont az üzleti kockázatot az állam vállalta, ami annyit jelent, hogy a beruházónak és az üzemeltetőnek megtéríti a költségeit és a tőkearányos hasznot. Az ÁAK Rt. a tervek szerint idén 24 milliárd forintot fordít az általa üzemeltetett 580 kilométer hosszú országos gyorsforgalmi úthálózat fenntartására és fejlesztésére, ugyanakkor viszont a költségvetésből 22,9 milliárd forintot fizet az állam rendelkezésre állási díjként az AKA Rt.-nek az immáron 145 kilométer hosszú útszakaszért.
A magyar állam tavaly februárban írt alá szerződést az addigra csőd közeli helyzetbe került AKA Rt. francia–német főtulajdonosaival a matricás rendszer bevezetéséről, a sztráda továbbépítéséről és üzemeltetéséről. Az állam akkor 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt a társaságban, így – közpénzből – mintegy 82 millió euró készpénz került a rendszerbe, illetve a tulajdonosokhoz. Megállapodtak továbbá a felek abban, hogy az AKA érdekeltségébe tartozó útépítő cégek – közbeszerzés nélkül – építik meg a Kiskunfélegyháza–Szeged szakaszt. A továbbépítést hitelből finanszírozzák a tulajdonosok, ehhez az AKA állami garancia nélkül vett fel hiteleket...."