Szerintem a materializmus elfogadott tételeiből ilyenek következnek:
Minden létező kétoldalúan determinált, avagy nem determinált. Önnönmaga és a tőle különböző dolgok által. Az elsőt a belső, a másodikat külső determinációnak-indeterminációnak hívjuk.
Függő létezés=determinált (lsd: buddhizmus),
Független létezés=indeterminált (nem determinált) létezés.
Az anyag definíciója azt jelenti, hogy olyan (objektív) valóság, amely a tudatunktól függetlenül (indetermináltan-nem determináltan) létezik.
A tudat pedig olyan (szubjektív) valóság, amely az anyagtól függően (determináltan) létezik.
Ebből eredően különböztessük meg a tudat belső és külső determináltságát. A tudat belső anyagi determináltsága az agyi folyamatok, külső pedig az objektív valóság. E kétoldalú determinációból egy harmadik minőség jön létre, amely lényeges jellemzőjében különbözik mindkettőtől. Ha az anyag oldaláról nézem a tudat nem objektív anyag, ha pedig az agy oldaláról, akkor a tudat nem agyi folyamat. A tudat a külső-belsőre vonatkozó ismeretek rendszere, és a megismert nem azonos - az egyébként létező, általatok leírt – agyi folyamatokkal.
Az anyag és az agy kölcsönhatása megszüli a tudatot. Az ismeretek rendszere az eredeti értelemben már sem nem agy, sem nem anyag, egy harmadik minőség, a TUDAT. Két különbözőből egy harmadik minőség jön létre.
7fő