az elektromos fogyasztók milyen hatás-külcsönhatás elvén befolyásolják a motor benyafogyasztásának emelkedését
A villamos fogyasztók fékezőhatást fejtenek ki a generátoron.
Minél több villamos fogyasztó van üzemben, annál nagyobb ez a fékezőhatás. Ezt a fékezőhatást a motornak le kell győznie, tekintve, hogy a generátort - ékszíj segítségével - a motor hajtja.
A többletfogyasztást az eredményezi, hogy az autó haladásához szükséges teljesítményen túl, a bekapcsolt villamos fogyasztók összteljesítménye is terheli a motort. Ezt a többletteljesítményt a megnövekedett üzemanyagfogyasztás fedezi.
Ahhoz tudnám hasonlítani a jelenséget, mintha részben behúzott kézifékkel közlekednél. Egy újabb villamos fogyasztó bekapcsolása annyit jelent, mint amikor egy vagy több kattanással feljebb húzod a kéziféket.
Amikor Magyarországon kötelezővé tették lakott területen kívül nappal is a tompított világítás használatát, több szakíró cikkezett erről.
A bekapcsolt világítás miatti többletfogyasztást kb. 0,3 - 0,5 l/100 km értékre becsülték (ha jól emlékszem).