Na most ezzel a flat-top vs. faragott mandolinnal jól megkeveredtem. Akkor ezek szerint az archtop fedlapja mindig faragott, ugye? Akár A akár F mandolin. Az ovális lyukú A meg lapos. De ha jobban belegondolok, ez a gitárnál is így van. Viszont kakukktojás az ovális lyukú F-mandolin, mert az tkp. archtop, ugye? tiszta kavarc... :-D
Nem tudom, hogy gitárosabban szól-e az ovális lyukú flattop, nem is azért gondolkodtam ilyenben. Egy mandolin szóljon mandolinosan. Talán az írek sem azért használják azt a típust, mert úgy szól mint egy gitár :-) Viszont valahol olvastam, hogy az ovális lyukúak egy kicsit talán "öblösebben" is szólnak... de ez télleg mind csak spekuláció, én sajnos egyelőre egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány mandolint próbáltam.
A rokkerekkel igazad van, de azért hál' Istennek vannak kivételek. Sztem ez a hülye hozzállás is a 80-as években meg a digitális korszakban alakult ki. Egy jó hangszerrel meg jó cuccal aztán nem kell V-ket formálni meg ilyesmi. Off, de a Telecasterem meg a Megabuzi erősítőm télleg úgy szól, hogy azt nem nagyon kell EQ-zni, ezt már stúdióban is mondták. Feltételezem hogy egy jó akusztikus hangszer és egy jó miki esetében sem kell sokat tökölni, mindent középre aztán jól van. Amikor stúdióban voltam, el kell ismerni, voltak gondok az akusztikus gitárom és a mandolinom keverésével egyaránt. A mando egy éles pilinckázás, a gitár meg középmély, bizonyos hangok bebúgnak, néha elnyomják a többit. De Martin-ra, meg Gibson-ra nem is nagyon lesz pénzem...
A Smoothie Song klipjét majd megnézem, tegnap nekem a When You Come Back down klipje ugrott be, ott egy kerek lyukú buzukival játszik, egy koncerten, azt mutatják egy pillanatra.
Hogy a mandolinosok a transzponálás miatt váltanak-e pl. buzukira, nem tudom (én mandolinon nem tudnék lefelé transzponálni :-D ), de az biztos hogy a mandola és a buzuki megállja a helyét önálló hangszerként, csodaszép darabokat lehet velük írni (ld. Radim Zenkl) - bár én szívesen hallgatom a mandolint önmagában is.
Amit viszont Ti inch-csel meg tudnátok mondani, az az, hogy miért van olyan sokféle mandolinhangzás a bluegrass-ben is. Soxor hallok tompább, mélyebb mandolinszólókat, sokszor meg azt a bizonyos fényes hangzást. Pedig feltételezem, hogy legtöbben F-mandolinon játszanak ebben a műfajban. A játékstíluson is múlik? Thile játéka pl. világosabb. Inch mutatott nekem egy all stars videót, ahol egy híres bluegrass mandolinos játszott egy baró szólót a szokásos "fahangon", aztán Thile meg valami őrületet nyomott, nem csak a technikát tekintve, hanem a hangzása is egész más volt.
Inch-csel abban is egyetértettünk, hogy a Fender hangját az igen vastag faragott fedlap adja, vlszleg attól szól "tompábban".