Sarkany Creative Commons License 2005.11.11 0 0 1225

Nyomatékkal kérlek: taníts!

 

 

Igyekszem, bár didaktikai szempontból (is) vannak korlátaim. Nem vagyok mérnöktanár... :))

 

Az könnyebb érthetőség kedvéért vegyünk egy példát, számok nélkül!

 

Van egy változtatható nagyságú, de felsőkorláttal rendelkező erő.

Ezt a motor adja és az erő nagyságát a motor fordulatszámának változtatásával szabályozod. Van egy fordulatszám, ami felett a motorból kinyehető erő nagysága már tovább nem növekszik.

 

Létezik a motor mellett, azzal összekapcsolva, egy változtaható nagyságú erőkar.  Ez a váltó.

Az erő és az erőkar szorzatának van egy maximuma. Ez a maximális nyomaték.

 

A motor a legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszámon mindig a maximális erőt adja, függetlenül attól, hogy a váltó melyik sebességi fokozatban van.

 

A váltó pillanatnyi állása a haladás pillanatnyi sebességére van hatással és ez bizonyos határok között független attól, hogy a motor pillanatnyilag mekkora nyomatékot ad.

 

Amennyiben az említett "bizonyos határokon" kívülre kerül a motor, lassul a  kocsi sebessége, hiába nyomod a gázt padlóig. Ad abszurdum, lefulladhat a motor.

Ezért kell pl. meredek emelkedőn visszakapcsolni, vagy a nagyobb haladási sebesség elérése érdekében felkapcsolni.

 

Ezért van az is, hogy 2-es sebességi fokozatban sokkal kisebb sebességgel haladsz, mint ugyanakkora fordulatnál 5-ösben, viszont 2-esben lényegesen nagyobb húzóerőt érzel, mint ugyanakkora fordulatnál 5-ösben.

 

A haladáshoz szükséges erő és a haladás sebességének szozata a teljesítmény. 

Az elérhető maximális végsebesség motorteljesítmény és nem nyomaték függő.

A motor által szolgáltatott maximális nyomaték a sebeségváltozás sebességében játszik szerepet. A sebességváltozás sebességét gyorsulásnak nevezik.

 

 

Na, ez így már elég bonyolult, vagy cifrázzam még egy kicsit? :))

Előzmény: Bejfez (1223)