Nyomatékkal kérlek: taníts!
Igyekszem, bár didaktikai szempontból (is) vannak korlátaim. Nem vagyok mérnöktanár... :))
Az könnyebb érthetőség kedvéért vegyünk egy példát, számok nélkül!
Van egy változtatható nagyságú, de felsőkorláttal rendelkező erő.
Ezt a motor adja és az erő nagyságát a motor fordulatszámának változtatásával szabályozod. Van egy fordulatszám, ami felett a motorból kinyehető erő nagysága már tovább nem növekszik.
Létezik a motor mellett, azzal összekapcsolva, egy változtaható nagyságú erőkar. Ez a váltó.
Az erő és az erőkar szorzatának van egy maximuma. Ez a maximális nyomaték.
A motor a legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszámon mindig a maximális erőt adja, függetlenül attól, hogy a váltó melyik sebességi fokozatban van.
A váltó pillanatnyi állása a haladás pillanatnyi sebességére van hatással és ez bizonyos határok között független attól, hogy a motor pillanatnyilag mekkora nyomatékot ad.
Amennyiben az említett "bizonyos határokon" kívülre kerül a motor, lassul a kocsi sebessége, hiába nyomod a gázt padlóig. Ad abszurdum, lefulladhat a motor.
Ezért kell pl. meredek emelkedőn visszakapcsolni, vagy a nagyobb haladási sebesség elérése érdekében felkapcsolni.
Ezért van az is, hogy 2-es sebességi fokozatban sokkal kisebb sebességgel haladsz, mint ugyanakkora fordulatnál 5-ösben, viszont 2-esben lényegesen nagyobb húzóerőt érzel, mint ugyanakkora fordulatnál 5-ösben.
A haladáshoz szükséges erő és a haladás sebességének szozata a teljesítmény.
Az elérhető maximális végsebesség motorteljesítmény és nem nyomaték függő.
A motor által szolgáltatott maximális nyomaték a sebeségváltozás sebességében játszik szerepet. A sebességváltozás sebességét gyorsulásnak nevezik.
Na, ez így már elég bonyolult, vagy cifrázzam még egy kicsit? :))