Galgadió az indián rovatból, az észak-amerikai, bölénybőrre írt indián írásokról:
***********************************************
A síksági indián törzsek között elterjedt bölénybőr-festésnek alapvetően két stílusa van:
1) A realisztikus stílus: ez kissé a mi naív népi festőink munkáira emlékeztet. Jellemzően embereket, állatokat (főleg bölényeket és lovakat), sátrakat, ill. csatajeleneteket ábrázol. A lakoták pl. előszeretettel örökítették meg harci tetteiket. Még a híres Little Bighorni csatáról (1876) is készítettek ilyen stílusú képet, ahol megverték az amerikai lovasságot.
2) A geometrikus vagy absztrakt stílus: ez különféle geometriai és absztrakt mintákból állt, amelyeknek a legtöbbször vallási-mitológiai jelentése volt. A szimbólumok az egyes törzseknél különbözőek lehettek, de ebben már abszolut nem vagyok otthon.
A sájenekkel rokon, algankin nyelvű arapahó nemzet művészetének pl. különösen gazdag volt a szimbolikája. Az arapahók szintén síksági bölényvadászok voltak, de kevésbé harciasak, mint sájen testvéreik. 1875-ben Washingtonban szerződést kötöttek a kormánnyal, utána már nem támadták a fehéreket. Utolsó nomád csoportjuk 1878-ban telepedett le a Wyoming állambeli Wind River rezervátumban.
Vallási dolgokra igen fogékony népség volt, az 1888-1892 közötti szellemtánc-mozgalom nagy hívei és terjesztői voltak.
Az 1890-es években J. S. Mooney amerikai antropológus dolgozott köztük, aki megpróbálta megérteni az arapahó világkép és gondolkodás lényegét. Ő készített rajzokat és feljegyzéseket az arapahó szimbolikáról.
A lakotáknak is volt vallási szimbolikájuk. Ha antikváriumban be tudod szerezni Richard Erdoes - John Fire: Sánta Őz, a sziú indián sámán című könyvét, akkor ne habozz. Nagyon jó összefoglaló van benne a lakota világképről és vallásról, és található benne néhány absztrakt vallási motívum is.