Megint voltam kint a Felvidékünkön, és megint a kezemben volt ez a pénz. Nem tudok tőle szabadulni, annyira megfogott az összhatás.
Jó lenne tudni még azt is, hogy mit ír róla a szlovák szerző. Milyen leletek között találták, stb. Szerintem -- ez csak a saját feltételezésem -- megtalálták valami honfoglaláskori temetőben, és gondolván, hogy a magyarok nem voltak keresztények, ezért csak "leigázott" szláv köznép egy tagjáé lehetett.
Találtam a Három Máriáról egy érdekes adatot. Talán mégsem annyira valószínűtlen a magyarokhoz kötni. Íme:
"A magyarság által sajátosan formált ikonográfiai példákat tovább sorolhatnám. Kevesen tudják, hogy az úgynevezett Nagy Szent Rokonság ábrázolása hazánkban száz évvel megelőzte nyugatot. Ennek az ábrázolásnak az az ősi legenda az alapja, miszerint Annának három férjétől, Joachimtól, Kleofástól és Salomástól három Mária lánya született. Az első lett Jézus anyja, a második, aki Alfeushoz ment feleségül, négy gyermeket hozott a világra, ifj. Jakabot, Jozefus Justust, Simont és Júdást. A harmadik lány férje Zebedeus, és gyermekeik id. Jakab és János voltak. Ezek együttes ábrázolása kedvelt témája a 15. század végétől a nyugati művészetnek, míg Magyarországon már a 14. században megjelenik a képtípus. (Részletesen írok erről: Az Árpád-kori Csanád Vármegye Művészeti Topográfiája. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1974. című munkámban.)"
Az aláhúzott részben a lényeg: Magyarországon korábban kezdték el ábrázolni. Lehet, hogy már a honfoglalás körül is?
****************************************************
Well, azért tetszik, hogy milyen csökönyösen ragaszkodtok egy állásponthoz.
Azon a szlovák pénzen a szlovák állami pénzverde vésnöke rontotta el a vésetet.
A kereszt képe forditva van!!!
A kereszten nincs rovásirás, hanem a Krisztus nevének görög röviditése közép-bizánci görög nyelven, mint ezt egy görögül tudó olvtárs már kifejtette.
Ennek következtében a kereszten nem Mária van ábrázolva, hanem Jézus és a két lator. (Még ha nőknek is tünnek a kinézetük alapján :) )