zsolt160matizos Creative Commons License 2005.10.13 0 0 981
"Az olajmegjelöléssel nem lettem sokkal okosabb, miért ne lehetne márkát írni?"

Mert a márka nem az oilaj minőségét jelöli, arra vannak kitalálva a betük, számok!

"Pl a gyári Opel olaj félszintetikus jó bele 10W-40 API SL?"

Gyári Opel olaj..... Éppen ezt kérdezted, de te se mondtad a márkát, hisz olyan nincs, hogy Opel olaj, nekik is van beszállítójuk, tudtommal Mobi1-et használ a Német gyár, nem a Magyar kereskedő! Igen ha jól olvastam Novi pont a 10W-40-et írta, ez van a gépkönyvbe. Márkája lehet Agip, Mobil, Castrol, Hellix, Aral, Mol, stb.. Bővebet itt letölthető pdf fájlból!

"Az olajszűrő nem gyárira való cseréje nem vonja maga után garancia megszűnését?"

Mit nevezel nem gyárinak?? SOHA, ismétlem SOHA nem a márka név a fontos, hanem a megadott paraméterek, egy szűrő esetén pl.: az átfolyás sebessége, átmérő, stb... hisz a szerviz is azt teszi bele, amilye van, nekem a régi Matizba Sántics (FÚÚÚJ, de nem ezért!) Suzuki-ét rakta bele.

Egy kis bővebb magyarázat....

" Alapvetően a motorolajok teljesítményszint és viszkozitási index alapján vannak osztályozva, mely osztályokat fentebb már részleteztem. A gyártó minden motortípushoz megadja, hogy milyen olajat szabad használni. Ettől persze eltérhetünk, de csak magasabb minőségi osztály irányába.

A motorolaj teljesítményét az európai ACEA (régen CCMC), vagy az amerikai API szabvány szerint adják meg. Egy példa a flakonon feltüntetett azonosítóra: API-SJ /CH-4, ACEA A3 / B3
Ennek az értelmezéséhez meg kell néznünk a fenti legelső ábrát. Látjuk, hogy az "API" skálán az SJ majdnem a legmagasabb kategóriában van, a a dízel irányban a CH-4 szintén. Esetünkben ez egy igen jó minőségű olaj!
A viszkozitási indexről:
Az un. Multigrade motorolajok vagy másnéven többfokozatú motorolajok télen-nyáron egyaránt használhatóak (manapság már ilyeneket lehet kapni). Régen egyfokozatú olajak voltak, amiket évente többször kellett cserélni, évszaktól függően.
Egy példa a viszkozitási szintre: SAE 10W-40 (SAE=viszkozitási osztály, lásd a táblázatot lent)
Ezt két részre kell szednünk: 10W -- 40
10W: motorolaj hidegoldali tulajdonsága. A "W" a winter szóra utal, azaz "télálló" az olaj. A fenti második táblázatban megtalálhatóak, hogy melyik kategóriára mi jellemző. A 10W esetében ez azt jelenti, hogy -20 C-ig megfelelő kenőképességű, ez alatt azonban már annyira besűrűsödik, hogy nem biztos, hogy eljut a kenőanyag hidegindításkor minden alkatrészhez. Minél kisebb ez a szám: pl.: 5W annál hamarabb alakul ki hidegindításnál a kenőfilm a motor kritikus részein -> hosszabb lesz a motor élettartama.

A másik szám (pédánkban: 40) az olaj melegtűrését jellemzi. A hőmérséklet növekedésével egy pont után már annyira lecsökken az olaj viszkozitása, hogy kifolyik az egymással súrlódó alkatrészek közül, és nem fejti ki kenőhatását. A 40-es szám a magyarországi klimatikus viszonyoknak általában megfelel, de sportosabb vezetési stílus mellett, vagy versenymotorokban indokolt az 50-es, esetleg 60-as motorolajok használata.

A fent említett tulajdonságokat az szabja, meg hogy milyen alapanyagokból állítják elő az olajat ill. milyen adalékokat használnak hozzá.

Nyers kőolaj atmoszférikus lepárlásával készül a benzin, a kerozin, a petroleum és a gázolaj. A maradék vákuumdesztillációjával és tisztításával nyerik a különböző sűrűségű alapolajokat. Ezek adalékolásával készülnek az ásványi olajok. Az ásványi alapolajból hidrokrakk eljárással készül a félszintetikus vagy részszintetikus olaj. Emellett megtalálhatóak még a teljesen szintetikus olajak, amelyeket már - mint a nevéből is következik - szintetikus úton állítanak elő. Előnye, hogy magasabb viszkozitási indexet érhetnek el vele, mint az ásványi olajakkal. pl.: 5W40 -es olajat csak szintetikus úton tudják előállítani
Kevésbé illékony, ezért kevesebb a párolgásból adódó olajfogyás, alacsonyabb a dermedéspontja, emiatt kisebb a kopás a hideg motor beindításakor, és kevesebb olajiszap keletkezik, mert jobb az oxidációs stabilitása.
Itt amire figyelni kell és amiért nem öntenek minden autóba szintetikus olajat:
A szintetikus motorolaj hajlamos megtámadni a régebbi motorok tömítéseit. (80-as évek közepe óta új tömítő anyagokat használnak) illetve a másik oka, hogy drágábbak, így egy öreg, csökkent értékű motorhoz felesleges plusz költség egyesek szerint, de nem is ez a lényeg, hanem az ez előtti és az hogy nehezen keverhetőek, illetve nagyon meg kell válogatni az adalékokat hozzájuk. Úgyhogy ha szintetikus olajat használunk inkább vegyünk hozzá plussz egy literes flakonnal az utántöltéshez. Az a baj, hogy ha másmilyen olajat öntünk hozzá a keverék bizonytalanná válik, nem biztos hogy produkálja majd az eredeti kenési tulajdonságokat. "



Előzmény: NeomatiK (980)