Bocsánat a copyért. 7fő lényeges hsz-ei véletlen ügyben:
A Ki van itt Buddhista topicból
11234 hsz:
Én: "A szükségszerű-véletlen a dolog, dolgok megvalósulásának, bekövetkezésének százalékosan kifejezve a 0-100% közötti értékét jelöli. Mint tudjuk ezzel a valószinűségszámítás foglalkozik."
Idézet a Valószínűségszámítás c. tankönyv Bevezetőjéből: (Bp, 1998) - írta: dr Csernyák László egyetemi tanár tanszékvezető.
Valószínűségszámításnak a matematika azon ágát hívjuk, amely a tömegjelenségek összefüggéseit kutatja.
Ugyanitt:
„A jelenségek egyik része olyan, hogy bizonyos feltételek, körülmények fennállásakor a jelenség lejátszódása egyértelműen meghatározott. Az ilyen jelenségeket szükségszerű, vagy determinisztikus jelenségeknek nevezzük.
A másik csoportot ezzel szemben azok a jelenségek alkotják amelyeknél a tekintetbe vett, (vagy vehető) körülmények nem határozzák meg egyértelműen a jelenség lefolyását, hanem annak többféle kimenetelét engedik meg. Az ilyen jelenségeket véletlen, vagy sztochasztikus jelenségeknek nevezzük."
A létező feltételek egy jelenségre vonatkozóan többféle lehetőség bekövetkezését biztosítják. Ezen lehetőségek mennyisége fordítottan arányos a jelenhez viszonyított idővel. Ahogy közeledünk a jelenhez úgy fogy azon lehetőségek száma amelyek még megvalósulhatnak. Mígnem egyszercsak belépünk a jelenbe ahol a megvalósulón kívül minden többi lehetőség elveszik, elenyészik, a dolgok determináltakká, mondhatnám szükségszerűen válnak.valósággá.
A szükségszerű-véletlen viszonya azt fejezi ki, hogy a jelenségek előredetermináltsága milyen mértékű. Azt tudnillik, hogy a megvalósuló jelenségnek milyen esélye van arra, hogy másképpen is bekövetkezzen, mint ahogy a feltételek meghatározzák. A megvalósulás pillanatában minden dolog 100%-osan determinálttá válik.
Szükségszerűbben – ennélfogva kevésbé véletlenszerűbben az az esemény determinált, amelynek a jelenidejű feltételei már ma úgy determinálják, hogy az holnap 100%-osan bekövetkezik. Így az is állítható a szükségszerű-véletlen viszonyáról egy eseménnyel kapcsolatban, ha esemény a jövő egy bizonyos időpontját tekintve 95%-osan determinált akkor 5%-nyiban véletlenszerűen bekövetkezhető lehetőségeket tartalmaz. Látható hogy ez egy olyan viszony ahol szoros összefüggés van a szükségszerű és a véletlen között. Ezért nem gondolom azt, hogy amint itt írod:
„Azt Te is tudod nyilván, hogy nem véletlenül lesz valaki gyilkos és nem véletlenüél lesz áldozat. Nem véletlenül leszünk betegek sem. Innen már csak egy apró lépés, hogy azt mondjuk: az összeshez képest, nagy dolgokban beizonyositott véletlenkizárást kiterjeszthetjük minden eseményre - akár a leeső tetőcserépre és a gázolásra is.”
Sem kicsi sem nagy dolgokban, egyetlen eseményre sem zárható ki a véletlen, sőt minél távolabbi jövőt vonunk be az összefüggésbe, annál nagyobb mértékben tolódik el az események alakulása a véletlen oldalára.
Gyilkos és áldozat viszonyában is megtalálható az a pillanat amikor az elkövetőnek még megvolt a lehetősége elállni az emberöléstől. Ha ebben a viszonyban szükségszerű lenne az emberölés a tettes nem volna büntethető. Van ilyen, úgy tudom ezt végszükségnek hívják.
7fő
A Ki van itt Buddhista topicból:
11302 hsz
Determinált-Indeterminált, szükségszerű-véletlen, abszolút-relatív ezek a kulcsfogalmak.
1.) Abszolút szükségszerűen determinált (abszolút véletlenszerűen indeterminált)
2.) Abszolút véletlenszerűen determinált (abszolút szükségszerűen indeterminált)
áll a két szélső póluson
Az első pont azt jelentené, hogy a kiválasztott esemény tértől-időtől függetlenül azonosan folyik le.
A második pont azt fejezi ki, hogy a kiválasztott esemény tértől-időtől függetlenül folytonos különbözőségben azonosság nélkül zajlik.
Én azt gondolom mindkét mondat a lehetetlen állítása.
Valóságban a dolgok, események úgy szükségszerűen mint véletlenül relatíve determináltak és indetermináltak. Ezért a szükségszerűen determinált(indeterminált) - véletlen szerűen determinált(indeterminált) egymást kiegészítő viszony-kategória.
Mint mindenben itt is meg kell különböztetnünk a belsőt a külsőtől, itt a belső-külső determinációt egymástól.
Az első az esemény, jelenség saját múltja által meghatározott jelenét, a második értelemszerűen a jelenség környezetének a múltja által determinált jelenét jelenti.
Minden esemény mivel nem abszolút mértékben szükség, vagy véletlenszerű,
szükségszerűségében annyira determinált amennyit a véletlen, véletlenszerűségében annyira determinált amennyit a szükségszerű külső-belső feltételei megengednek.
A szükség-véletlenszerű determináció mértékét a külső-belső küzdelmének az „eredője” adja. Azt gondolom ez érvényes lehet az emberi cselekvésre is.
Amida, csak a hit alapján fogadom el azt a meggyőződésedet, hogy véletlenek pedig nincsenek. :)))
A másolt hsz-ek az előzmény-hivatkozásokkal együtt itt tekinthetők meg:
http://forum.index.hu/Article/jumpTree?a=47489526&t=9010050
http://forum.index.hu/Article/jumpTree?a=47498149&t=9010050
7fő