ZE Creative Commons License 2005.08.11 0 0 8353
Köszönöm, volt kitől tanulnom ;-) a politikai felhangokat pedig úgy általában nem szeretem szakmai beszélgetésekben.

A járművek átcsoportosításáról jut eszembe egy nekem szakmába vágó gyakorlati tapasztalat... Nem túl nagy cég, 100 alatti PC állomány, ennek jelentős része 1-2 éven belül kidobandó vacak, PII-esek is vannak jócskán, 32M memóriával. Javaslat: Szintfelmérés alapján az alsó 10-15%-ot dobjuk ki évente, és a stratégiai dolgozók elé tegyünk le új gépeket, az így felszabaduló használt vasak kerüljenek be a kidobottak helyére. Tény, hogy üzemeltetői oldalon több melőval jár, hiszen két csoportnak kell a dolgait költöztetni (aki alól kidobásra kerül a gép, és akihez új gép kerül), azonban ezzel az átlagos eszközminőség javul, és a stratégiailag fontos területek jutnak elsőként korszerű gépekhez. A 10-15% persze nem túl sok, hiszen kb 4-6 év a tényleges avulás minimális időtartama ezeknél a dolgoknál, a vázolt helyzetben pedig a teljes csere 7-10 év alatt történik meg, azonban az adott körben ennyi vállalható be évente.
Ezt a vasútra alkalmazva annyit tesz, hogy a ténylegesen legvacakabb eszközöktől -állami teherbíróképesség függvényében- évente, rendszeresen adott mértéket tarva (nem politikai szélkakasként), mondjuk 10-15 éven keresztül meg kell szabadulni, és a helyükre a meglévőket "shiftelni", az induláskor kijelölt stratégiai területekre pedig új eszközöket beszerezni. Tény, hogy ez sokaknak fájni fog, mint a remot csörik elhelyezése egyik állomásról a másokra, de szükséges az évtizedes távlatokban is működőképes vasúti fuvarozás (személy és áru egyaránt) érdekében.

Meg kell azt is érteni, hogy sem a MÁV, sem más cég nem szociális foglalkoztató, így ott is szükséges az élőmunka-megtakarításra _is_ törekedni -- elsősorban persze technikai/technológiai, illetve szervezési korszerűsítésekkel, mint egyszerű vonal, illetve járatmegszüntetésekkel.

A szervezési korszerűsítésen pl. azt értem, hogy regionális együttműködésre kell törekedni az egyes közlekedési társaságoknak, ahol lehet közös váróterem, illetve csatlakozási pont kialakításával, a forgalom összehangolásával, amúgy Mávaut-szerűen.
Lehet, hogy ezzel uatskilométert, csengő forintocskát veszít egyik esteben a MÁV, vagy a Volán, de az utas viszont nyer, és rá fog szokni arra, hogy ezt a szolgáltatást vegye igénybe.
Előzmény: amicus (8352)