A legutóbbi időkig napi szinten utaztam a gyarmati vonalon, manapság is min. heti két-három alkalommal utazom.
Az idevágó szakirodalom egy részét ismerem, más részét nem - mint ahogy gondolom, Te sem ismersz minden idevágó anyagot.
A Bankárképző Központ tanulmányát meglehetősen gyönge anyagnak tartom, nem sok használható dolgot találtam benne, látszik, hogy íróasztal mellől írták - feltételezem olyanok, akik talán még életükben nem utaztak ezeken a vonalakon.
A MÁV idevonatkozó anyagait többé-kevésbé ismerem, ill. személyesen ismerem a Térségi Vasút több vezetőjét is.
A végzettségem vasúti üzemmérnök, úgyhogy amikor pályasebességről, menetidőkről meg vonatkeresztezésekről írok, tisztában vagyok vele, hogy mit beszélek. Szükség esetén a megadott pályaparaméterek birtokában akár 3-4 nap alatt elkészítek egy menetrendet az NTV mind a 4 vonalára.
Közgazdászi végzettségem nincs, ezért a kérdésnek ehhez az oldalához - férfiasan bevallom - nem értek.
Ami az álmaimat illeti, lehet, hogy valóban kiforratlanok, de nem hiszem, hogy ennek a topiknak a célja, hogy komplex, mindenre kiterjedő megoldást találjon a mellékvonalak problémakörére.
Ami a támogatásokat illeti: a közúti közlekedés támogatásába miért nincs bekalkuláva az a rengeteg rejtett támogatás, amit a közúthálózat ingyenes használatával az autóbusz-közlekedés kap?
A közúthálózat fenntartását ki fizeti ki? Mi adófizető magyar polgárok. Ilyen rubrika nincs a VOLÁN-társaságok könyvelésében...
Ezt persze csakj abban az esetben kérdezem Tőled, ha döntéshozói pozícióban vagy? Ha nem, akkor költői a kérdés.
"Érdeklődési területeteden, csak a helyközi közforgalmú közlekedést számítva, a vasút részesedése úgy 2,5-3,0% körül van, a voláné 97-97,5%."
Ez nem csoda, hiszen Nyugat-Nógrádban a közlekedési viszonylatok többsége vasúton nem beutazható (pl. a megyeszékhely Salgótarján vonattal csak óriási kerülővel lenne elérhető).
Másrészt Romhány és Rétság sem nagyon érhető el vonaton, hiszen épeszű ember nem fog 20 km/h-val döcögni, amikor jó autóbusz-kapcsolat van.
"A Nógrádi Regionális vasút úgy évi 800-900 millió forint támogatást kap, saját bevételein FELÜL, míg a 97%-ot teljesítők úgy 150-200 milliót."
??? Ez hogy oszlik meg? Mennyi ebből az, amit az NTV nem kap meg ténylegesen, csak a MÁV Rt. könyvelésében oda írják be (pl. pályafenntartás).
Beázott Bz-vel még nem találkoztam, de már találkoztam:
- leszakadt ajtóval közlekedővel
- felhasogatott ülésűvel
- olyannal, ahol egyetlen db. csomagtartó sem volt (az alumíniumpálcák mind ki voltak lopkodva)
- olyannal, ahol az összes ülés kárpitja tiszta olajos dzsuva volt
-olyannal, ahol a fűtés bekapcsolása esetén meg lehetett fulladni a gázolajfüsttől
-olyannal, ahol a vonatvezető (kalauz) lábbal kezelte az utastérből az adagolót, mert a vezetőállásról nem működött
- soroljam még...
RB