Mindez nagyon aranyos igen, csak megint a vonatokon utazókat kérdezik meg...
Amikor egyik ismerősöm kérdőíves utasfelmérést akart indítani, akkor azt nem igazán engedték.
Nem vonom kétségbe a nemes szándékot, de valószínűleg ez nem elsődlegesen vasúti feladat...a jelenlegi pénzügyi-menetrendi tervezésben semmilyen összhangot nem látok (már amennyire ez a publikus infókból kitűnik). A MÁV ugyanis alapszolgáltatásában nem az A állomás - B állomás közötti, hanem az A település - B település közötti utazási igényeket próbálja kielégíteni több-kevesebb sikerrel. Ha ezt teszem fel léghajóval bonyolítja le, akkor is megoldotta.
Az állam miért finanszírozza ezt a közszolgáltatást? A mobilitási alapjogot próbálja biztosítani. Nem a vasutazni vágyók jogait, minden ottélőét. Oké, a néhány ezer vasutas szavazata is számít, de hát nem ez a primer...
Ha a mobilitási igényeket kell kielégítenem, akkor mint Államnak az a feladatom, hogy felmérjem ezeket a társadalmi igényeket és így határozzam meg, hogy tulajdonképpen mit is fogok megrendelni - legalábbis Normáliában így működne.
Amennyiben megvalósul a közszolgáltatás teljes költségtérítése, akkor a MÁV-ot abszolút nem érdekli, hogy mennyien utaznak, neki az adott férőhelyszám leközlekedtetése után kellene számláznia, az állam pedig fizetne. Ha rosszkor mennek a vonatok, akkor rosszul lettek megadva az igények...
Tehát: véleményem szerint az utasáramlatok felmérése nem a közszolgáltatás körébe tartozó feladat...