rovó Creative Commons License 2005.04.27 0 0 617
Történettudomány és kultúrpolitika  

Bakay Kornél a határon kívül rekedt magyaroktól megtagadott kettős állampolgárság kapcsán a nemzettudat állapotáról írja:

 

„Igen, a magyar történettudomány képviselői is vétkesek abban, hogy ide jutottunk.

 

Egyrészt nagyon sokan nem értet­ték meg régebben és nem értik ma sem azt, hogy a magyar történelem idézése és bemutatása a legszorosab­ban összefügg a jelen kérdéseivel. So­kan nem értették meg, hogy a magyar őstörténet nekünk legalább annyira fontos, mint a zsidóknak az övék. … ám magunkról alig van kedvező ítéletünk.

 

Szekfű Gyula már 80 évvel ezelőtt azt bizonygatta, hogy magyar faj nincs, s már Szent István korában sem volt. A magyar ember egy meghatározhatat­lan keverék, amely ezernyi tulajdon­ság zagyva egyvelegét képviseli. …Bennünk, úgymond, semmi sem öröklődhetik, mert - állította Szekfű 1924-ben! - a génvizsgálatok eredményeit a történettudomány nem használhatja. S Szekfű okoskodó és hozzá nem értő szkepticizmusával kívánta 2004-ben Róna- Tas András lebunkózni a legkorszerűbb mai tu­dományos genetika őstörténeti eredményeit, amelyek már eddig is felforgatták a múlt kutatását.

 

De nemcsak a megrögzött, közmeg­egyezéses maradiság (vö. finnugor rokonság és származáselmélet) volt és maradt a történettudomány kerék­kötője, hanem az a torz és bűnös szemlélet is, amely szerint valódi, iga­zi tudósnak csak az nevezhető, aki kész fajtájának, országának, nemzeté­nek hibáit, vétkeit, bűneit elősorolni és csakis azzal foglalkozni, mégpedig ítélőbíróként. Nem vették, nem vet­tük észre, hogy a világ körülöttünk egész más elvek szerint működik, akár a kárpát-medencei utódállamok­ban, akár a nagyhatalmak esetében.

 

Egyetlen népet sem lehet nemzetté kovácsolni érzelmi közösségi erő nél­kül. Nem lehet nemzeti tudatot, önbecsülést ojtani senkibe, miközben arról igyekszünk meggyőzni őt, kisgyermekkorától felnőtté válásáig, hogy egy harmadrendű, értéktelen, barbár, műveletlen, bolyongó, rabló, gyilkolászó, dologtalan horda tagjai voltak az ősei, ráadásul ősatyái mongoloid fajtájúak voltak, tehát Európa kultúmépeitől nemcsak tartalmilag, belbecsileg, de küllemileg is teljesen idegenek.

 

… nem elég a hibákra rámutatni, meg kell kí­sérelni az egykori teljes élet képét fel­vázolni …

 

Micsoda történelemoktatás az, ame­lyik összeveti Nyugat-Európa fejlődé­sét a kárpát-medenceivel, anélkül, hogy részletesen elemezné a XVI. század utáni visszamaradásunk valós okait, vagyis azt, hogy Európa nyugati országai egyáltalán nem szenvedték a török hódoltság 150 esztendejét? Lehetett volna Buda is Közép-Európa Párizsa, ha megmaradhatott volna a nemzeti királyság, lehetett volna a ma­gyar királyság is mára 50 milliós or­szág, ha magyar fajtájú lakosságát ki nem irtják …

 

Milyen történetszemlélet az, ame­lyik azt fejtegeti, hogy jogos volt a tör­téneti Magyarország feldarabolás a, mert rosszul bántunk a nemzetiségek­kel, holott a középkorban több joguk volt a románoknak, szlovákoknak, horvátoknak, mint manapság a kita­szított magyaroknak.

 

Sokan voltak, és talán még mindig számosan vannak, akik hisznek a nép­felség elvében …

 

Ne ringassuk álmokban magunkat. Ezen a kis földdarabon élő népséget csak a lelki megtisztulás menthetné meg, csak az éleszthetné fel a nemzeti tudatot. Ostoba naivitás azt feltenni, hogy ez az ötven esztendőn át liberál­bolsevik emlőkön feltáplált nemzedék önmagától, pusztán morális, erkölcsi megfontolások alapján változtatna a nézetein és változtatna a magatartá­sán.”

 

Messzemenően egyetértve Bakay Kornél megállapításaival, a magunk részéről szükségesnek érezzük hozzáfűzni, hogy a nemzeti nyelv- és történettudomány feladata csak az egykor létezett valóság feltárása lehet. Nekünk nem kell nagymorávista és dákóromán típusú őstörténetet álmodnunk, mert a magyarság számára elegendő a valóság feltárása. Hallatlanul érdekes történelmünk és eleink tiszteletre méltó teljesítménye a szomorú jelenben is megfelelő alapot ad az önbecsülés megteremtéséhez.

 

Hasonlatos ez a helyzet a büntetőperek gyakorlatához, ahol ugyanis a tolvaj és az orgazda szokott meséket kitalálni arról, honnan származik a vagyona. A meglopottnak elegendő elővennie a megsárgult dokumentumokat. Mert ilyenekkel (a múltunkra fényt derítő nyelvi, történeti, írástörténeti stb. adatokkal) rendelkezünk, hiába igyekszik azokat letagadni és elhallgatni a finnugrista kultúrpolitika.

 

Élesen meg kell azonban különböztetni a tudomány és a tudománypolitika feladatát, legyen bármennyire rokonszenves is a nemzeti érdeket szolgáló erőfeszítés. A tudomány által feltárt adatok politikai célú felhasználása ugyanis tudományon kívüli terület. Legyen szó az önbecsülés megteremtéséről, vagy lerombolásáról, ez már a tudománypolitika kompetenciájába tartozik. A finnugrizmus legvisszataszítóbb vonása, hogy ezt a finom megkülönböztetést nem teszi meg, hogy elválaszthatatlanul összefonódott a nemzetromboló kultúrpolitikával, amelyet minden igyekezetével kiszolgál.