GyöBzs Creative Commons License 2005.04.26 0 0 6363

A buszos kiváltásnak szerintem rengeteg értelmes megoldása lehet, nem kellene ellene zsigerből tiltakozni. Nem hiszem például, hogy mondjuk a Kazincbarcika - Rudabánya vonalon nagy megrázkódtatás lenne, ha 3-al több buszpár köüzlekedne a 3 pár vonat kiváltására... a busz bevisz K.barcika központjába, a vonatra át tudok szállni K.barcika alsónál, szóval minden megoldható.

 

Bérletelfogadás:

nyilván ennek az egész játéknak csak úgy van értelme, ha mindenki nyer vele. Az álom tehát az lehetne, hogy a buszon fogadják el a vasúti bérletet, viszont fogadják el a buszos bérletet is a 3 pár buszon. A helybelieknek minden szegmensben szolgáltatásbővülést adtunk, hurrá.

A jeggyel beutazókat szerintem hanyagolni kellene. Valótlanság azt állítani, hogy nicnsenek, de erős túlzás ha azt mondom, hogy meghatározó. 30 km-en a busz-vonat tarifa között szinte nincsen különbség. Nyilván lesz olyan, aki most kiszámolja, hogy Újvenyim - Izsófalva viszonylatban km-övezetet veszít. Erre én nagyvonalúan azt mondanám, hogy az ő igényeinek kiszolgálására nem fogok annyi gondot fordítani. El kell fogadni, hogy ez az összeshez lépest elenyészőnekm mondható létszám nem fogja eltartani a vasutat...és azt a 30-40 Ft-ot, amit az övezetugrás jelent neki, be fogja vállalni.

 

Ki is nyer ebben?

Nyer az utas, mert több lehetősége lesz utazgatni. Nyer a vasút, mert tremélhetőleg olyan megállapodást köt a Volánnal, amely nem nagyobb terhet támaszt felé, mint a jelenlegi üzemeltetési költségek. A Volán sem jár rosszul, hiszen vélelmezhető, hogy nem fogja a 3 pár újabb buszt 3 darab új jármű beállításával megjátszani, hanem eltologatja az indulásait a vasút menetrendnek kb. megfelelően és készen is vagyunk.

Oké, mégis miért nem megy? Szerintem azért, mert a MÁV - Volán, illetve a GKM Út-Vasút tárgyalások nem igazán lettek összehozva, mondhatni ilyen tárgykörben nincsenek.

 

És megszűnik a panasz, hogy miért kell 30 perc míg a busznak elég csak 17...meg ilyenek. De oké, maradjon a vasút. Ebben az esetben  - mivel véleményem szerint a nemzetgazdaságot nem nagyon lehzet már tovább terhelgetni - tessék annyit fizetni, hogy ne 30-al, hanem 60-al járhasson a vonat. Ezt adott heélyszínen kb. 20-szoros tarifaemeléssel lehetne megoldani...

Most mondhatja mindenki, hogy ez rövidlátó gondolkodás, nem rendszerben kezelem ezt a témát. Szokott jönni ilyen érv, hogy a melléékvonalról finanszírozzák a fővonali szintentartást...nem hiszem. Számolgathatunk akár csak a publikus adatok alapján is, már a pályahasználati és vontatási díjat tekintve sem lehet igazán jó a dolog. Ez esetben nézzük a helyi költségeket (hopsz, rövidlátás):

Az adott vonal kiszolgálásához szükséges 1 mozdonyvezető, 1 jegyvizsgáló, 2 sorompókezelő és 1 forgalmi sztv. Az ő napi bérük kb. 60.000 Ft (ideértbve a közbeváltás, stb költségeit és az üzemidő -csökkentés miatti nap 3x4 órás menetet).

Nem tudom, hogy a szóló Bz napi 6 menetében képes volna-e annyi utast szállítani, hogy megérje. Egy hosszban tehát 10.000 Ft bevételt kell elérnem...vonatonként 40 végigmenő embert utaztatva. Szép álom...és akkor még nem beszéltem a jármű üzemeltetéséről, amortizációjáról, pálya avulásáról...

 

A lényeg tehát: ha rendesen lesz megcsinálva ez a buiszos kiváltás, akkor szerintem mindenki nyer vele.

 

Előzmény: looksharp (6362)