dunci70 Creative Commons License 2005.04.08 0 0 6288
A Békés Megyei Hírlap mai cikke:

Maradnak a vasúti pályák
Az önkormányzatok nem vállalhatják a veszteséget
Magyari Barna


A MÁV Rt. egyetlen kilométer vasúti pályát sem kíván megszüntetni. Ezt Csontos Endre, a MÁV Rt. forgalmi igazgatója jelentette be Budapesten, a Vasutas Települések Szövetsége (VTSZ) közgyűlésén.

A Vasutas Települések Szövetségének jelenleg 144 hazai település (közülük 17 Békés megyei) a tagja, s 1999 óta vésztői irányítással működik. Országos elnöke Kaszai János, Vésztő polgármestere, titkára Balog Imre, a település jegyzője, gazdasági vezetője Pákozdi Gáborné pénzügyi irodavezető.

Csontos Endre megemlítette: mindenhol arra törekednek, hogy a veszteség minél kevesebb legyen. Elképzelhető, hogy a jövőben egyes szakaszokon csak a zsúfoltabb reggeli és délutáni vonatok közlekednek. A gyengébb utaslétszámmal bíró vonatok helyett autóbuszok beindítását tervezi a társaság. Tavaly két regionális vasutat — Vésztőn és Balassagyarmaton —hozott létre a MÁV. A jövőben több ilyet térségi vasutat kívánnak létesíteni, melyek működtetését az önkormányzatoknak adnák.

Kaszai János mindezzel kapcsolatban megemlítette: mindenekelőtt tisztázni kell az önkormányzatok szerepét. Az önkormányzatok ma nincsenek olyan helyzetben, hogy többletkiadással plusz feladatot vállaljanak. A térségi vasutak kiadásait bizonyára lehet csökkenteni, de az önkormányzatok képtelenek pénzt adni a költségvetésből a vasút működéséhez.


A két regionális vasút tavalyi mérlege
Megnevezés Bevétel Veszteség Összes kiadás
Körös-vidéki Regionális Vasút, Vésztő
440 millió Ft 940 millió Ft 1380 millió Ft

Nógrád-vidéki Regionális Vasút, Balassagyarmat
365 millió Ft 1370 millió Ft 1735 millió Ft

Európai uniós támogatás kellene

— Mindannyian az Európai Uniótól várjuk a pénzt, de a térségi vasutat sehol sem jegyzik Európában. Ezért kételkedünk abban, hogy kaphatunk-e uniós pénzt a vasútjainkra. Csak Vésztő térségében 4 milliárd az összeg, amelyet vasútfejlesztésre kellene fordítanunk. Az európai képviselőknek el kellene érniük, hogy vasútfejlesztésre is írjanak ki pályázatokat. Jelenleg csak az úgynevezett korridorok fejlesztését támogatja az EU, pedig a korridorokon túl is van élet — hangoztatta Kaszai János.