rm40 Creative Commons License 2005.03.31 0 0 797

Ez itt egy kicsint OFF, deviszont:

 

> Ami a nagyvasutat illeti a V&M nyelvével hosszassan illette az Alstom és a Siemens villamos motorvonatokat, bőven ecsetelve azok kimagasló tulajdonságait. Ezzel szemben a másik két pályázót (akik végül is a befutók) Bombardier és Stadler alig ír valamit -sőt- a Bombardier motorvonattal kapcsolatosan valami olyasmit is karattyol, hogy sok a probléma velük. Kicsit olyan "lejáratom a barátom ellenségét" szaga van.

 

A Bombardier villany-Talentjeivel tényleg vannak problémák. Ezt, ha osztrák fórumokat megnézed, de az itteni "anyatopikban" is többször volt szó róla. Hiába készültek dízel-Talentek korábban, ez gyakorlatilag nem is kicsit más típus. Ezek között vannak kisebb gyermekbetegségek, de az pl. kicsit durva, hogy az eredetileg vállalt 140 km/h-át a gyenge megfékezettség miatt máig sem tudja teljesíteni, a háromrészes változat még mindig nem távvezérelhető. Az Alstom vonatával kapcsolatban nem nagyon van információ, nem tudni különösebb problémákról. A Siemensnek a UK-Desirói futnak nagyobb számban, a hírek szerint megbízhatóan, de ez nem a nekünk ajánlott verzió, a feltehetően alapul szolgáló görög változat még elég friss, és ismétcsak nincs infó - de ez utóbbi nem is lett a lapban bemutatva. A Stadler vonata szintén elég friss, az üzembeállításkor voltak gondok, jelenleg tudomásom szerint ezeket megoldották. A Stadler klf. vonatai egyébként elég jól reprezentált a Railvolution folyóiratban, jóval gyakrabban írnak róla, mint a többi gyártóéról.

Ennek egyébként lehet az is oka, hogy melyik gyártó hogyan viszonyul a sajtóhoz. Jó (negatív) példa erre az Alstom Prima villanymozdony-család első verziója (427, 437 és 437,5 sorozatok) melyekről éveken át egyetlen részletesebb német és angol nyelvű cikk nem jelent meg egyetlen szak és részben szaklapban sem. Itt szinte biztos, hogy a gyár a ludas. Ezeket a cikkeket ui jórészt a gyár mérnökei publikálják. A Primákról csak mostanában hallani bővebben. Lehet, hogy a V&M-nél is szerepet játszik ez.

Az általad hiányolt 4023/4024 sorozatról sem jelent meg tucatjával cikk más, még német nyelvű lapban sem. Sőt a dízel-Talentekről sem. (Pedig személy szerint elég sok külföldi szaklapban kerestem.)

Szóval marketingkérdés is ez.

 

> Tudja-e a V&M "jól informált" cikkírója, hogy az ÖBB két áramnemű Talent motorvonatokat rendelt azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy a vonatok átjárjanak Magyarországra, Szlovákiába, Szlovéniába stb. , ezzel versenyre kényszerítve a helyi vasúttársaságokat?

 

A két mondatrész közötti relációanalízis: B, azaz mindkettő igaz de nem magyarázza  egyik a másikat, egész pontosan a típus milyenségét (semelyik irányba sem). A kétáramnemű változat opcióját, ugyanis még az első példányok üzembe állítása előtt lehívták. Az ÖBB egyébként első lelkesedésében még IC-változatot is akart, ez utóbbi végülis nem fog megvalósulni.

 

> És azt tudja-e, hogy a Bombardier az összes versenyző közül a legolcsóbban (felár nélkül!) ezeket a kétáramnemű vonatokat ajánlotta meg a MÁV-nak?

 

A vételár csak egy tétel a költségekben. Az osztrák tendernél vlotak, akik dömpingárakat emlegettek egyébként. Még annyit tennék hozzá, hogy hasonlítsd  össze az egyéb (műszaki) paramétereket is.

 

Folyt.köv.

Előzmény: ejzy (789)