ejzy Creative Commons License 2005.03.31 0 0 789

Üdvözlet mindenkinek!

 

Mindenekelőtt szeretnék gratulálni az új Indóház laphoz. Végre egy magyar nyelvű, vasúttal foglalkozó sajtóorgánum amely küllemben és tartalomban egyaránt felveszi a versenyt a külföldi szaksajtóval - ráadásúl sokkal kissebb anyagi ráfordítás mellett.

 

Az előttem szólók közül sokan kritizálták - ugye kedves magyar ember, ha nem lenne új téma, akkor nem lenne mit fikázni- de ne feledjük, hogy csak az első számnál tartunk!

 

A magam részéről már nagyon vártam egy tárgyilagos hangvételű MAGYAR lapot mert a V&M drágább és enyhén szólva részrehajló. Bocsánat, de már régen szerettem volna valamilyen fórumon azt az érzésemet közzétenni, hogy a V&M-ból süt a Siemens-hez illetve a Märklin-hez való egyértelmű kötődés. Nem szeretnék konkrét példákat felhozni, hiszen annak csak az lenne az eredménye, hogy mások kiemelnék a maguk igazát alátámasztó részeket, de: Mindenki tudja, hogy a Piko rendszeren felnőtt magyar, kispénzű vasútmodellező Piko, Roco, Fleischmann stb cuccokkal küzd. A Märklin céget tisztelem, de magyarországi jelenléte enyhén szólva jelentéktelen - köszönhető ez a sajátos sínrendszerének és nem utolsó sorban a monopol szagú árainak. A magyar neten igen szép "hagyományos" rendszerű honlapok vannak pl. martrain, Kocsis Attila, Rézgaras, etwg, stb, ezzel szemben Märklin nuku. Ezért érzem én úgy, hogy a V&M-ben ez a márka kicsit túl van erőltetve. (persze minden érthető, ha megnézzük a hirdetőket pl. a hátlapon)

 

Ami a nagyvasutat illeti a V&M nyelvével hosszassan illette az Alstom és a Siemens villamos motorvonatokat, bőven ecsetelve azok kimagasló tulajdonságait. Ezzel szemben a másik két pályázót (akik végül is a befutók) Bombardier és Stadler alig ír valamit -sőt- a Bombardier motorvonattal kapcsolatosan valami olyasmit is karattyol, hogy sok a probléma velük. Kicsit olyan "lejáratom a barátom ellenségét" szaga van.

Azt hiszem ezt hívják dilettantizmusnak! Miért gondolja a kedves V&M, hogy csak a Bombardier-rel vannak problémák? A Bombardier Talent motorvonatok abban az aacheni üzemben készülnek (eddig több mint 100 db - ebből 30 db ÖBB) amely jelenleg a legrégebbi és még működő német vasútikocsi gyártó cég - a nagy múltú Talbot.

Tudja-e a V&M "jól informált" cikkírója, hogy az ÖBB két áramnemű Talent motorvonatokat rendelt azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy a vonatok átjárjanak Magyarországra, Szlovákiába, Szlovéniába stb. , ezzel versenyre kényszerítve a helyi vasúttársaságokat? És azt tudja-e, hogy a Bombardier az összes versenyző közül a legolcsóbban (felár nélkül!) ezeket a kétáramnemű vonatokat ajánlotta meg a MÁV-nak?

Továbbá azt, hogy a Bombardier-hez tartozik Németország legnagyobb múltú mozdonygyára, a kasseli Henschel & Sohn, ahol a mai napig verhetetlen teljesítményű mozdonyokat gyártanak? Ezzel szemben a Siemens mozdonygyára -a J.A. Maffei már egyszer versenyre kelt a magyar piacon, amikoris az igen gyenge teljesítményű V200-asok igen csak alulmaradtak a Nohabokkal szemben ('hál Istennek az akkori MÁV vezetők szakmai alapon döntöttek!)

Az Alstom Coradia duplex-el rengeteg probléma volt (csak a megfelelő forrásból kell információt meríteni - és persze nem részlehajlónak lenni. És mit szóljunk a Siemens visszahívott baseli villamosaihoz? Egyszóval: minden járművel vannak problémák. Majd kiderül a Stadlerről is egy-két turpisság most amikor az bécsi Arsenal-i klimacsatornába érkezik a vonat.

 

A Bombardier-ről szándékosan nem írnak semmi jót - valószínű nem támogatják eme illusztris sajtóorgánumot- pedig két üzeme is van Magyarországon. Mátranovákon -ahol 400 embert foglalkoztatnak- gyártják a Bombardier forgóváz-kereteit,  Dunakeszin pedig -700 magyar embernek adnak munkát- eddig több mint 150 elővárosi Bhv kocsit, kb 30 BDt vezérlőállásos kocsit, 20 db 200 km/h ÖBB hálókocsit és 80 db 200km/h OSE (Görög Államvasutak) kocsit gyártottak. Ezzel szemben a "szaksajtó" azt írja, hogy ott nincs meg a megfelelő szaktudás egy motorvonat összeszerelésre.

 

Elnézést, hogy kicsit bőlére eresztettem a mondanivalómat, de sajnos ez a helyzet.

 

Szóval: HAJRÁ INDÓHÁZ!

 

ejzy