Kedves Csíkos!
A ROLA rossz példa, mert nyugaton a közelmúltban sorra szünnek meg ezek a járatok (pl cseh-német viszonylat)! Ez egy kényszerszülte borzalom volt, és mindegyik érdekelt fél örül, hogy kiléphet ebből az ördögi körből. Mirőil is van itt szó? A kelet-európai ROLA elterjedését annak köszönhette, hogy Németország és Ausztria keleti szomszédai nem voltak tagjai az EU-nak és az onnan jövő kamionok számát korlátozták. Mindegyik ország kapott éves kvótát, amelyet ha elhasznált, akkor engedély hiányában nem tudott a két célországba, vagy azon túli célpontokhoz eljutni. Aki ROLA-t használt, az bónusz engedélyekhez jutott. Mindegyik fél előtt már a rendszer bevezetésekor világos volt, hogy ez egy átmeneti megoldás és addig működik, amíg a lengyelek, csehek, magyarok, szlovének stb. nem lesznek tagjai az EU-nak. Ráadásul EU-s csatlakozássával Ausztriában is sokat enyhített a különböző korlátozásokon, sőt a mindezidáig sziklaként ellenálló Svájcban is eltörölték a 25t határt:-(((
HA jól emlékszem a nagyvasúti topicban többször is volt szó ezekről a témákról.
A kísért kombinált fuvarozás -sajnos- sok buktatóval jár:
1.Nagyon sok holt tehert kell szállítani (vontató, sofőrők), és a söfőrök miatt egy kusettet kell biztosítani.
2.A ROLA kocsik rövidebb életteratalmúak, mint a többi vasúti jármü: max. 20-25 évre tervezték őket, de ennek ellenére egy db több mint 50 millió Ft-ba került 1997-ben.
3.Ugyanakkor hogyha egy viszonylatot be akarsz indítani, egy vonatpárhoz 50 db ROLA-kocsit kell beszerezned: 50*50= 2500 millió HUF. Ahhoz hogy valamilyen kézzelfogható eredményt elérjél legalább 300-500 kocsit kell beszerezned. Ráadásul nem biztos, hogy a szerelvényeid 100%-os kihasználtságon üzemelnek. Másrészről csak KÉNYSZER hatására veszik igénybe a közúti fuvarozók.
4.Van egyfajta ciklikussága ennek a ROLA-nak: Elsősorban a nyári hónapokban volt olyan, hogy a terminálokon napokat is várhattak a kamionok az elszállításukra. Esetenként némi baksis ellenében soron kivűl felkerülhettek egy szerelvényre. Ez nemcsak etikátlan, hanem magát szolgáltatást is megkérdőjelezi. Ráadásul a hazai terminálokat nem mindig a legjobb helyekre telepítették. Pl. Szegeden – elkerülő közutak hiányában – a városon keresztűl menő kamionforgalom nem csökkent.
5.A ROLA kisméretű (350 mm) kerekei miatt igen érzékeny a pályahibákra, szeret siklani, másrészről a pályát is megviseli…
6.Szvsz a hazai ROLA megtette a kötelességét. Most már fejletebb technológiákra lenne szükség, amelyek nem csak 600 km-en, hanem 1000-1500 km-en magasabb szintű logisztikai szolgáltatást jelentenének.
7.És itt eljutunk ahhoz a ponthoz, ami az európai vasúti áruszállítás legnagyobb problémáját jelenti: az államvasutak inkább hozzá nem állnak ehhez a témához. Pl. itthon többször megtörtént, hogy az ROLA szerelvény mozdonyát egy IC-hez vezényelték, mert az IC gépe lerohadt és a ROLA várt 3 órát a segélygépre. Innentől kezdve borult a forda, a vevők szemében megbízhatatlanná vált ez a szolgáltatás…
8.Ha propagálni szeretnél, akkor inkább a klasszikus konténerszállításról, vagy a darúzható félpótkocsikról, vagy a Wabash bimodális rendszeréről lehetne érdekeset írni. Vagy az amerikai kombinált fuvarozásról:-)))
Igaz én csak a téma elméleti részével foglalkoztam, de vannak olyan topictársaim, akik nagyságrendekkel nagyobb gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek ebben a témában, mint én: pl. Koller Andor, vagy kombi.
Amit leírtam, az csak a jéghegy csúcsa, az említett két guru látta már az alját is:-)))